Den studerandes kunnande, färdigheter och kompetens jämförs med de mål för kunnande och krav på yrkesskicklighet som fastställs i grunderna. Bedömningen görs genom att använda bedömningskriterier.
Kunnande bedöms med en bedömningsskala som är
- 1-5 i yrkesinriktade examensdelar i en yrkesinriktad grundexamen
- 1-5 i delområden av gemensamma examensdelar i en yrkesinriktad grundexamen och i de gemensamma examensdelarna "godkänd"
- anpassad bedömning utöver en numerisk bedömning även en verbal beskrivning över kunnandet
- "godkänd" i examensdelar i yrkes- och specialyrkesexamina
- "godkänd" eller en verbal beskrivning av kunnandet i handledande utbildningar; visuell bedömning kan även förekomma i utbildning som handleder för arbete och ett självständigt liv.
Trots den undervisning och handledning som den studerande fått, kan man vid bedömningen av kunnandet upptäcka att den studerande inte uppnått det kunnande som examensdelen förutsätter. I detta fall är bedömningsbeslutet underkänt.
Den studerande har rätt att ta om yrkesprovet eller påvisandet av kunnandet på något annat sätt och kan även förvärva mer kunnande för detta.