Beredskap är proaktiv verksamhet, med vilken man försöker trygga samhällets olika funktioner i alla lägen. Skyldigheten att vidta förberedelser regleras i 3 kap i beredskapslagen. Målet med beredskapen inom småbarnspedagogiken och utbildningen är att begränsa de olägenheter som en eventuell störning orsakar för barnens, elevernas, de studerandes och personalens hälsa och säkerhet samt att trygga kontinuiteten i småbarnspedagogik och utbildningen så väl som möjligt. Som en del av den normala beredskapen bör anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning förbereda sig för exempelvis elbrist, störningar i vattentjänsterna (inklusive avlopp), störningar i distributionen av bränsle, en storolycka, en allvarlig situation med en smittsam sjukdom, strejk eller andra situationer som påverkar tillgången till personal, allvarliga störningar i livsmedelsförsörjningen samt hybrid- och cybersäkerhetshot samt informationspåverkan. Anordnare av småbarnspedagogik och utbildning bör även förbereda sig för situationer där det inte är möjligt att använda fastigheter på grund av exempelvis en brand eller fuktskada. Anordnarna ska även sträva efter att säkerställa driftssäkerheten i livsmedelsförsörjningen och nödvändiga transportmateriel om verksamheten måste flyttas.
Beredskapen förutsätter framför allt att man identifierar alla tänkbara störningar i förväg. Konkret beredskap innebär att man utarbetar och uppdaterar olika typer av planer och anvisningar och att man ordnar övningar och säkerställer att personalen har det kunnande som behövs och känner till i vilken ordning åtgärder ska vidtas i organisationen. Planer för beredskapen finns ofta i säkerhetsmappen i småbarnspedagogiken och utbildningen, som även innehåller bland annat planer för brandsäkerheten och en räddningsplan.
Enligt 12 § i beredskapslagen ska kommunerna, samkommunerna och kommunernas övriga sammanslutningar genom beredskapsplaner och förberedelser och genom andra åtgärder säkerställa att deras uppgifter kan skötas så väl som möjligt också under undantagsförhållanden. Framför allt ska man i beredskapen beakta att de lagstadgade skyldigheterna ska kunna uppfyllas även vid störningar. Regionförvaltningsverken stöder kommunerna i beredskapen.
Det är inte alltid möjligt att eliminera alla konsekvenser av en störning genom att ha beredskap, men ofta kan följderna lindras. Det är viktigt att småbarnspedagogiken, skolorna och läroanstalterna bevarar sin funktionsförmåga i olika störningar och försöker återgå till normal verksamhet så fort som möjligt.