Utvecklingscentret har ett aktivt samarbete med övriga centrala europeiska och internationella organ och organisationer inom allmän undervisning och specialundervisning. Till dessa hör Europeiska kommissionen och dess organ – Informationsnätverket om utbildningen i Europa Eurydice, EUROSTAT och CEDEFOP samt övriga organisationer såsom ekonomiska samarbetsorganisationen OECD, UNDESCO, UNICEF, Världsbanken och Europarådet. Utvecklingscentret samarbetar med Europaparlamentet och EU:s ordförandeländer rent konkret till exempel med arrangemangen kring europeiska evenemang men också på en politisk nivå för att säkerställa att verksamheten följer prioriteringarna i utvecklingscentrets medlemsländer, samt att EU:s målsättningen återspeglas i verksamheten.
Europeiska utvecklingscentret för specialundervisning och inkluderande undervisning
Utvecklingscentret samlas in, behandlar och sprider information på europeisk och på nationsnivå samt erbjuder sina medlemsländer förutsättningar att lära sig av varandra genom att mångsidigt utbyta information och erfarenheter. Utvecklingscentret har såväl längre som kortare program som återspeglar medlemsländernas prioriteringar och EU:s gemensamma riktlinjer som gäller elever och studerande som behöver särskilt stöd och olika åtgärder för att främja deras integrering i den allmänna undervisningen.
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (2006) och Europeiska unionens olika direktiv och meddelanden klargör att länderna inte längre har orsak att debattera om vad inkluderande undervisning är eller varför man ska erbjuda inkluderande undervisning. Nu behövs handledning i hur den inkluderande undervisningen kan genomföras när det gäller lärarna, klasserna, skolorna, regionerna, kommunerna och de nationella riktlinjerna. Utvecklingscentret erbjuder länderna evidensbaserad information och rekommendationer om hur de centrala riktlinjerna kan genomföras i praktiken. Utvecklingscentret fokuserar i huvudsak på inkluderande undervisning i dessa vidare bemärkelse, vilket innebär att elevernas och de studerandes olikheter och lärmiljöernas mångfald ses som en människorättsfråga och en kvalitetsfråga.
Det slutliga målet är att främja en utbildningspolitik och sådana utbildningsrelaterade verksamhetssätt som svarar på olika elevers och studerandes behov, även elever och studerande som behöver särskilt stöd. Verksamheten tar fasta på alla elevers och studerandes lika möjligheter, tillgänglighet, inkluderande utbildning samt på att främja en högklassig utbildning med beaktande av de olika politiska riktlinjer, verksamhetssätt och utbildningsförhållanden som finns i olika länder.
Utvecklingscentret har i enlighet med vad det konstateras i strategin Education and Training 2020 fått fullmakt av medlemsländerna för att främja samarbetet kring sådana nationsspecifika prioriteringar som följer Europeiska unionens fokusområden för utbildningsområdet.
Utvecklingscentret tar i all sin verksamhet hänsyn till de internationella dokument som berör specialundervisning, såsom de av FN:s generalförsamling godkända direktiven som berör lika rättigheter för personer med funktionsnedsättning, Salamancadeklarationen, Luxemburgstadgan, Europarådets resolution som berör involverande undervisning, FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och Lissabondeklarationen om ungdomars syn på inkluderande undervisning.
Centrets övergripande mål är att hjälpa medlemsländerna förbättra sin inkluderande utbildningspolitik och sina inkluderande verksamhetssätt. Centret har följande strategiska mål:
- Främja kvaliteten på specialundervisningen och den inkluderande undervisningen genom att skapa långsiktiga förutsättningar för ett övergripande europeiskt samarbete.
- Möjliggöra ett effektivt utbyte av information och erfarenheter både mellan och inom medlemsländerna.
- Identifiera centrala faktorer som inverkar negativt på eller som stödjer utvecklingen samt ge länderna stöd och rådgivning.
- Analysera och granska den utbildningspolitiska utvecklingen i medlemsländerna för att kunna stödja utvecklingen av hållbara och effektiva inkluderande utbildningssystem.
Frågor som berör medlemsländerna kan riktas till respektive lands medlemmar i utvecklingscentrets delegation eller de nationella koordinatorerna. Kontaktpersoner i Finland är:
Pirjo Koivula
Undervisningsråd, Utbildningsstyrelsen
European Agency for Special Needs and Inclusive Education
Nationell koordinator i Finland
PB 380
00531 Helsinki
029 533 1101
e-post: pirjo.koivula [at] oph.fi
Frågor som berör utvecklingscentrets verksamhet kan riktas till utvecklingscentrets sekretariat i Danmark eller Bryssel:
Danmark, secretariat [at] european-agency.org. tfn +45 64 41 00 20
Bryssel, brussels.office [at] european-agency.org, tfn +32 2 213 62 80