När det gäller att förebygga diskriminering är det viktigt att identifiera mobbning och våld samt att använda konsekventa tillvägagångssätt för att ingripa i och följa upp mobbnings- och våldssituationer.

En man arbetar vid datorn och skriver anteckningar i en anteckningsbok samtidigt.

Mobbning, våld, trakasserier, rasism eller diskriminering accepteras inte, utan personalen ingriper i och förebygger aktivt dessa fenomen. Säkerhet, likabehandling och jämställdhet skapas tillsammans av skolans ledning och anställda och eleverna och de studerande inkluderas på ett omfattande och jämlikt sätt.  

Personalen inom småbarnspedagogiken och utbildningen identifierar diskriminering i möten mellan barn och unga och ingripa konsekvent i dessa. Personalen handleder barn och unga att göra val utan stereotypa roller och förväntningar som är bundna till kön, etnisk bakgrund eller andra omständigheter som gäller personen.

Samarbetet med barns och ungas familjer är viktigt för att främja likabehandling och jämställdhet. Det är också viktigt att vårdnadshavarna förstår betydelsen av gott uppförande och andra tillvägagångssätt vid förebyggandet av diskriminering.

Inom småbarnspedagogik och utbildning innebär förebyggande av diskriminering:

  • att systematiskt leda välbefinnande, trygghet och säkerhet, likabehandling och jämställdhet. Rutiner för ledning av trygghet och säkerhet samt gemensamt överenskomna tillvägagångssätt för att utreda och ingripa vid diskriminering.
  • ledning genom information, såsom insamling av uppgifter om diskriminering, analysering av resultaten och slutsatser om utvecklingsåtgärder samt genomförande av åtgärder
  • jämställt, likvärdigt, rättvist och respektfullt bemötande i gemenskapen. Ordningsreglerna, verksamhetsmodellerna och tillvägagångssätten samt jämställdhets- och likabehandlingsplanen behandlas och fastställs tillsammans. 
  • att identifiera diskriminering i mobbnings- och våldshandlingar och ha en förståelse för bakgrundsfaktorer i dessa situationer
  • att stöda varje barns och ung persons utveckling och att beakta stödet i arbetsdagens och undervisningens strukturer. Att beakta, bemöta och höra barn och unga som hör till minoriteter, samt till exempel behövlig positiv särbehandling av barn och unga med funktionsnedsättning och rimliga anpassningar
  • att stödja arbetsron genom att vid behov ändra på undervisningsarrangemangen och att tidigt ingripa i problem med att fungera i undervisningsgruppen i enlighet med barnets bästa
  • lärarnas och den övriga personalens, barnens/elevernas/de studerandes samt föräldrarnas/vårdnadshavarnas deltagande i insatser som främjar likabehandling och jämställdhet samt förebygger diskriminering 
  • att systematiskt utveckla och upprätthålla personalens kunnande gällande likabehandling och jämställdhet samt främja kompetensen inom förebyggande av, ingripande i och uppföljning  av diskriminering
  • introduktion i arbetet och uppföljning av att arbetsintroduktion genomförs
  • att föra en dialog och samarbeta med föräldrarna/vårdnadshavarna i ett tidigt skede
  • samarbete med de instanser som stöder barns och ungas trygghet, säkerhet och välbefinnande samt likabehandling och jämställdhet (elev- och studerandevårdstjänster, rådgivningstjänster samt andra hälsovårdstjänster, barnskydd och annat socialväsende, polis, ungdomsväsendet och organisationer)
  • att planera byggnader och gårdar samt att hålla dem i ett sådant skicka att de främjar tryggheten och säkerheten och förebygger diskriminering.

Ledarskap, verksamhetskultur och tillvägagångssätt som främjar säkerhet, likabehandling och jämställdhet i skolorna, läroanstalterna och inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen förebygger diskriminering. Med tanke på utvecklandet av verksamhetskulturen är det viktigt att attityderna till likabehandling och jämställdhet diskuteras i arbetsgemenskapen. Dessutom bör man fundera på hur till exempel attityderna i anslutning till språk, etnicitet, åskådning, funktionsnedsättning, kön och dess mångfald syns i tal, gester, handlingar och tillvägagångssätt. Modeller för social samverkan och språkbruk samt sätt att agera enligt stereotypa antaganden förmedlas till barn och unga också i hemmet. 

Inom skolor, läroanstalter, förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken främjas likabehandling och jämställdhet. Upplevelser av rättvisa, trygghet och att bli accepterad skapar tillit och främjar arbetsro.

Inom förskoleundervisningen och vid varje skola och läroanstalt arbetar en elev- och studerandevårdsgrupp. Gruppen ansvarar för att planera, utveckla, genomföra och utvärdera elev- och studerandevården vid förskolan, skolan eller läroanstalten. I gruppen deltar rektorn och ledaren, lärarna och den övriga personalen samt företrädare för eleverna och de studerande, företrädare för vårdnadshavarna samt yrkesutbildade personer inom elev- och studerandevårdstjänsterna. I utbildningsanordnarens elev- och studerandevårdsplan ingår planer för att skydda barnen, eleverna och de studerande mot våld, mobbning och trakasserier samt åtgärder för att främja barnens, elevernas och de studerandes hälsa och välbefinnande.

I utbildningsanordnarens elev- och studerandevårdsplan beskrivs åtgärder för att förebygga våld, mobbning och trakasserier, följa upp deras förekomst och ingripa i problemsituationer samt de rutiner som uppföljningen förutsätter

Hur kan vi förebygga diskriminering och hatretorik?