I Finland har man utvecklat olika verksamhetsmodeller för att förebygga och ingripa i diskriminering. En anordnare av småbarnspedagogik och utbildning kan använda dessa verksamhetsmodeller eller delar av dem enligt eget övervägande. Anordnaren av småbarnspedagogik och utbildning ansvarar på eget bevåg för att dessa verksamhetsmodeller tas i bruk och används.
Förebyggande av diskriminering och verksamhetsmodeller som främjar trygghet och säkerhet
- Utbildning och examinaYrkesutbildningFörskoleundervisningGymnasieutbildningGrundläggande utbildningSmåbarnspedagogikVälbefinnandeSäkerhet och trygghet
Mobbning, våld, trakasserier, rasism eller diskriminering accepteras inte, utan personalen ingriper i och förebygger aktivt dessa fenomen. Säkerhet, likabehandling och jämställdhet skapas tillsammans av skolans ledning och anställda och eleverna och de studerande inkluderas på ett omfattande och jämlikt sätt.
Personalen inom småbarnspedagogiken och utbildningen identifierar diskriminering i möten mellan barn och unga och ingripa konsekvent i dessa. Personalen handleder barn och unga att göra val utan stereotypa roller och förväntningar som är bundna till kön, etnisk bakgrund eller andra omständigheter som gäller personen.
Samarbetet med barns och ungas familjer är viktigt för att främja likabehandling och jämställdhet. Det är också viktigt att vårdnadshavarna förstår betydelsen av gott uppförande och andra tillvägagångssätt vid förebyggandet av diskriminering.
Inom småbarnspedagogik och utbildning innebär förebyggande av diskriminering:
- att systematiskt leda välbefinnande, trygghet och säkerhet, likabehandling och jämställdhet. Rutiner för ledning av trygghet och säkerhet samt gemensamt överenskomna tillvägagångssätt för att utreda och ingripa vid diskriminering.
- ledning genom information, såsom insamling av uppgifter om diskriminering, analysering av resultaten och slutsatser om utvecklingsåtgärder samt genomförande av åtgärder
- jämställt, likvärdigt, rättvist och respektfullt bemötande i gemenskapen. Ordningsreglerna, verksamhetsmodellerna och tillvägagångssätten samt jämställdhets- och likabehandlingsplanen behandlas och fastställs tillsammans.
- att identifiera diskriminering i mobbnings- och våldshandlingar och ha en förståelse för bakgrundsfaktorer i dessa situationer
- att stöda varje barns och ung persons utveckling och att beakta stödet i arbetsdagens och undervisningens strukturer. Att beakta, bemöta och höra barn och unga som hör till minoriteter, samt till exempel behövlig positiv särbehandling av barn och unga med funktionsnedsättning och rimliga anpassningar
- att stödja arbetsron genom att vid behov ändra på undervisningsarrangemangen och att tidigt ingripa i problem med att fungera i undervisningsgruppen i enlighet med barnets bästa
- lärarnas och den övriga personalens, barnens/elevernas/de studerandes samt föräldrarnas/vårdnadshavarnas deltagande i insatser som främjar likabehandling och jämställdhet samt förebygger diskriminering
- att systematiskt utveckla och upprätthålla personalens kunnande gällande likabehandling och jämställdhet samt främja kompetensen inom förebyggande av, ingripande i och uppföljning av diskriminering
- introduktion i arbetet och uppföljning av att arbetsintroduktion genomförs
- att föra en dialog och samarbeta med föräldrarna/vårdnadshavarna i ett tidigt skede
- samarbete med de instanser som stöder barns och ungas trygghet, säkerhet och välbefinnande samt likabehandling och jämställdhet (elev- och studerandevårdstjänster, rådgivningstjänster samt andra hälsovårdstjänster, barnskydd och annat socialväsende, polis, ungdomsväsendet och organisationer)
- att planera byggnader och gårdar samt att hålla dem i ett sådant skicka att de främjar tryggheten och säkerheten och förebygger diskriminering.
Ledarskap, verksamhetskultur och tillvägagångssätt som främjar säkerhet, likabehandling och jämställdhet i skolorna, läroanstalterna och inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen förebygger diskriminering. Med tanke på utvecklandet av verksamhetskulturen är det viktigt att attityderna till likabehandling och jämställdhet diskuteras i arbetsgemenskapen. Dessutom bör man fundera på hur till exempel attityderna i anslutning till språk, etnicitet, åskådning, funktionsnedsättning, kön och dess mångfald syns i tal, gester, handlingar och tillvägagångssätt. Modeller för social samverkan och språkbruk samt sätt att agera enligt stereotypa antaganden förmedlas till barn och unga också i hemmet.
Inom skolor, läroanstalter, förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken främjas likabehandling och jämställdhet. Upplevelser av rättvisa, trygghet och att bli accepterad skapar tillit och främjar arbetsro.
Inom förskoleundervisningen och vid varje skola och läroanstalt arbetar en elev- och studerandevårdsgrupp. Gruppen ansvarar för att planera, utveckla, genomföra och utvärdera elev- och studerandevården vid förskolan, skolan eller läroanstalten. I gruppen deltar rektorn och ledaren, lärarna och den övriga personalen samt företrädare för eleverna och de studerande, företrädare för vårdnadshavarna samt yrkesutbildade personer inom elev- och studerandevårdstjänsterna. I utbildningsanordnarens elev- och studerandevårdsplan ingår planer för att skydda barnen, eleverna och de studerande mot våld, mobbning och trakasserier samt åtgärder för att främja barnens, elevernas och de studerandes hälsa och välbefinnande.
I utbildningsanordnarens elev- och studerandevårdsplan beskrivs åtgärder för att förebygga våld, mobbning och trakasserier, följa upp deras förekomst och ingripa i problemsituationer samt de rutiner som uppföljningen förutsätter
- Informationspaket om regnbågsbarn och -ungdomar för yrkesutbildade (Institutet för hälsa och välfärd)
- Webbutbildning om antirasism för yrkesutbildade personer (Institutet för hälsa och välfärd)
- Myndigheternas checklista för jämlikhet (Institutet för hälsa och välfärd) (på finska)
- Minneslista för planering av likabehandling (Justitieministeriet)
Listan på länkar uppdateras.
Under utvecklingsarbetet av Säg nej till allt våld hördes barn och unga. Vid hörandet hörde man de ungas synpunkter på till exempel hur man borde ingripa i diskriminering.
Sammanfattning av hörandet av studerande inom gymnasie- och yrkesutbildningen gällande diskriminering:
- Diskriminering är något av det svåraste, det kan vara väldigt subtilt. Skolan har en flockhierarki och det kan vara svårt att upptäcka den.
- ”Man möter mest diskriminering.” Man diskrimineras om man ”inte passar in i standarderna”. Människor antar olika saker utan att känna en tillräckligt bra. Att målmedvetet frysa ut någon.
- Man diskuterar inte diskriminering så mycket eller ingriper i diskrimineringen i större omfattning.
- Man kan själv prata med personer som till exempel är ensamma.
- Om det skulle hända i kompisgänget skulle jag ställa mig på den diskriminerades sida.
- Även om man inte känner personen, lönar det sig ändå att ingripa. Jag skulle fråga den diskriminerade hur hen mår och om hen vill att jag ska ingripa.
- Om jag såg det skulle jag genast gå emellan och fråga den diskriminerade hur hen mår.
- Gruppbildningsövningar. Tutorer. Ämnet behandlas under grupphandledarens lektioner.
- Man talar om saken och uppmuntrar till att lära känna olika slags människor. När mångfalden ökar vänjer sig människorna vid mångfald och lär sig mer om saken.
Listan på länkar uppdateras.