Vi leker ekonomi – De första stegen mot hantering av den egna ekonomin
grundskolans lägre årskurser
Vi leker ekonomi är ett material för lärare i årskurserna 1 och 2 i grundskolan, som har utarbetats gemensamt av Talous ja nuoret TAT och klasslärarstuderande Kati Pajari. Materialet innehåller anvisningar och ytterligare idéer för lekar som stöder ekonomisk fostran. En del av lekarna kan också användas i förskolan.
Med hjälp av materialet kan man lära sig ekonomiska färdigheter och konsumentfärdigheter genom att leka, sjunga och lyssna på berättelser. Materialet innehåller bland annat
• Tafattlekar med ekonomitema
• Butiksbingo
• Sångleken Maija går till butiken
• Grupparbetet Klassens egen appbutik
• Berättelsen Ossis butiksresa med diskussionsuppgifter.
Cashhjälte Junior
grundskolans lägre årskurser
TAT:s kostnadsfria spel Cashhjälte Junior lär barnen att göra smarta val i fråga om konsumtion och pengar. Spelet passar bra i undervisningen om teman kring ekonomi, klimat och välbefinnande i grundskolans lägre årskurser (särskilt årskurs 4), exempelvis på lektionerna i samhällslära. De olika delområdena är bland annat
• penninganvändning i vardagen
• produkternas liv
• pengar, miljö och välbefinnande.
Spelet tar totalt 60–90 minuter, det vill säga ungefär två 45 minuters lektioner.