I början av 2000-talet beordrades vi att gå utbildningen Hållbar utveckling vid läroanstalter. Utbildningen torde ha varit en av de första mer omfattande utbildningarna inom ämnesområdet som granskade hållbar utveckling ur ett bredare perspektiv, utifrån alla fyra delområdena. Vi insåg att hållbar utveckling är mer än att sortera sopor. Utbildningen öppnade en knarrande ekdörr till en värld och en åskådning som vi inte längre kunde återvända till. Det var åtminstone vad vi, peppade som bara den, tänkte.
Entusiastiska inrättade vi ett hållbarhetsteam i skolan, ordnade återvinning och började med Grön flagg. Till slut orsakade uppvaknandet och lyftandet av frågan en reaktion i skolan där folk började undvika de ”hållbarhetsupplysta” och betraktade dem som skuldbeläggande förkunnare. Det fördes heta diskussioner om huruvida en som avlagt högskoleexamen ska delta i tömningen av bioavfallskärlet. Till slut nådde den tidiga entusiasmen och motståndet saturationspunkten. Påpekanden om filburkar som hamnat i biokärlet yttrades bara sporadiskt. I de invanda vardagsrutinerna skapades kanske lite plats för hjältemod: biokärlet kom för att stanna och i klasserna inrättades även pappersinsamlingar. Fortfarande slåss en liten men hörsam grupp elever mot väderkvarnarna i sina miljöråd.
Upprepar vi det gamla nu, aktiverar vi de som redan är aktiva, gör vi rätt saker?