Den kulturella delaktigheten som främjar elevens välbefinnande stärks när eleven deltar i läroanstaltens gemensamma verksamhet, bekantar sig med konst, gör olika tolkningar av den och ger den personlig betydelse. Elevens upplevelse av ägarskap gällande konstartens kulturarv utvecklas och förstärks i studierna inom konstarten.
Undervisningen uppmuntrar till att påverka den egna livsmiljön med hjälp av konst. Målet med undervisningen är att vägleda eleven att beakta och reflektera över olika värderingars betydelse i den egna livsmiljön, det egna samhället och den globala världen. Eleven vägleds också att uttrycka sina synpunkter, åsikter och ställningstaganden med konstnärliga medel. Upplevelsen av en möjlighet att påverka den egna livsmiljön främjar elevens upplevelse av kulturell delaktighet.
Exempelfrågor som stöd för kvalitetsutvärderingen
- Vilka möjligheter för att delta i kultur skapas vid och utanför läroanstalten?
- På vilka sätt identifieras och bearbetas eventuella hinder för deltagande i undervisningen?
- Hur stärks elevens upplevelse av att höra till olika gemenskaper i undervisningen?
- Hur granskas konsten och dess betydelse ur ett samhälleligt perspektiv i undervisningen?
- Hur uppmuntras eleverna att påverka sin egen livsmiljö med konstnärliga medel och främja en hållbar framtid?