Den nya gymnasielagen ställde upp målet för gymnasierna att ordna mer omfattande studier och studier över ämnesgränserna så att de studerande har möjlighet att utveckla sin mångsidiga kompetens redan under gymnasiestudierna (RP 41/2018). I grunderna för gymnasiets läroplan 2019 är ämnesövergripande mångsidig kompetens en central innehållsmässig nyhet. Den mångsidiga kompetensen definierar de gemensamma målsättningarna för gymnasiets läroämnen.
Mångsidig kompetens är en beskrivning och tolkning av det lärande som sker i gymnasieutbildningen samt den struktur av värderingar, kunskaper, attityder, färdigheter och vilja som utgör bakgrunden till undervisningen (metanivån). Dessa element behövs för att förverkliga gymnasieutbildningens övergripande mål: den studerande bör under gymnasiestudierna skaffa sig färdighet och vilja att agera för ett konstruktivt byggande av sin egen och samhällets framtid, under varierande utmaningar i livet.
I grunderna för gymnasiets läroplan beskrivs mångsidig kompetens och dess sex delområden i avsnitt 6.2. Mångsidigheten förklaras också i grunderna för varje läroämne, ur respektive vetenskaps- och kunskapsområdes perspektiv. Det att mångsidig kompetens utgör gemensamma målsättningar för läroämnena innebär att man i undervisningen i varje ämne strävar efter att förverkliga tanken om mångsidighet och alla delområden.
Mångsidighet finns såväl inom läroämnen som inom studieavsnitt med två eller flera läroämnen som separata helheter och studieavsnitt som kombinerar kunskaper från flera ämnen och är fenomenbaserade.
I de lokala läroplanerna definieras för varje studieavsnitt hur de delområden inom mångsidig kompetens som är meningsfulla i perioden ska förverkligas. På det lokala planet sköter man också helhetssamordningen av mångsidig kompetens, det vill säga att alla delområden inom mångsidighet är balanserade i gymnasiets studieutbud och verksamhetskultur. Den centrala uppgiften för den lokala nivån är att säkerställa att varje studerande också lär sig och är medveten om att hen lär sig att behärska mångsidig kompetens, och även är redo att använda och bearbeta sina nya färdigheter.