I grunderna för gymnasiets läroplan har man fastställt vilken kunskapsnivå som eftersträvas i undervisningen i de olika lärokurserna i det andra inhemska språket och främmande språk.
Med hjälp av nivåskalan i grunderna för den grundläggande utbildningen definieras vilka färdigheter och kunskaper som förutsätts för goda kunskaper, det vill säga vitsordet åtta (8) vid utgången av årskurserna 6 och 9 i den grundläggande utbildningen. I grunderna för gymnasiets läroplan fastställs till skillnad från den grundläggande utbildningen inga goda färdigheter (vitsordet 8). I undervisningen i gymnasiet utgår från nivåskalan och de studerande får från början av studierna utvärdera sina egna färdigheter och sina framsteg i studierna. Nivåskalorna för språkkunskap och språkutveckling ska också ses som en del av det kontinuerliga, livslånga lärande som gymnasietiden ger en grund för. I gymnasiet får den studerande redskap att främja sitt eget lärande även efter gymnasiet
De kunskapsnivåer som eftersträvas i gymnasiet är inte kopplade till särskilda vitsord, men det har visat sig vilken kunskapsnivå det är möjligt att uppnå inom ramen för de olika lärokurserna. I början av studierna ska man speciellt ge respons på den studerandes förmåga att utveckla sina lärstrategier för språkstudier. I takt med att studierna framskrider kan man i tilltagande grad använda sig av nivåskalan då man definierar nivån på den studerandes kunskaper. (GLP 2015)
Bedömningen av den studerandes lärande och kunnande ska basera sig på språkkunskapens samtliga delområden, det vill säga förmågan att kommunicera samt att tolka och producera texter (det vidgade textbegreppet).
Målet är att den studerande i olika språk eller lärokurser uppnår nivåerna i nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling på det sätt som anges nedan och att hen kan ställa sitt eget kunnande i relation till de eftersträvade kunskapsnivåerna. Den studerande ställer upp egna mål, utvärderar hur de egna kunskaperna utvecklas och vidareutvecklar dem.
Det andra inhemska språket, finska (GLP2015)
- A-lärokurs:
- B2.1 förmåga att kommunicera
- B2.1 förmåga att tolka texter
- B1.2 förmåga att producera texter
- B1-lärokurs:
- B1.1 förmåga att kommunicera
- B1.1 förmåga att tolka texter
- B1.1 förmåga att producera texter
- B3-lärokurs:
- A2.2 (förmåga att kommunicera),
- A2.2 (förmåga att tolka texter),
- A2.1 (förmåga att producera texter)
- Modersmålsinriktad finska-lärokurs:
- B2.2 (förmåga att kommunicera, förmåga att tolka texter, förmåga att producera texter)
Det andra inhemska språket, finska (GLP2015)
Lärokurs |
Förmåga att kommunicera |
Förmåga att tolka texter |
Förmåga att producera texter |
A-finska |
B2.1 |
B2.1 |
B1.2 |
B1-finska |
B1.1 |
B1.1 |
B1.1 |
B3-finska |
A2.2 |
A2.2 |
A2.1 |
Modersmålsinriktad finska |
B2.2 |
B2.2 |
B2.2 |
Främmande språk (GLP015)
Språk och lärokurs |
Förmåga att kommunicera |
Förmåga att tolka texter |
Förmåga att producera texter |
Engelska A |
B2.1 |
B2.1 |
B2.1 |
Övriga språk A |
B1.2 |
B1.2 |
B1.2 |
Engelska B1 |
B1.2 |
B1.2 |
B1.2 |
Övriga språk B1 |
B1.1 |
B1.1 |
B1.1 |
Engelska B2 |
B1.1 |
B1.1 |
B1.1 |
Övriga språk B2 |
A2.2 |
A2.2 |
A2.2 |
Engelska B3 |
B1.1 |
B1.1 |
A2.2 |
Asiatiska och afrikanska språk B3 |
A2.1 |
A2.1 (talat språk) A1.3 (skriven text) |
A2.1 (talat språk) A1.3 (skriven text) |
Övriga språk B3 |
A2.1 |
A2.1 |
A2.1 |