I en god säkerhetskultur har man kunskap och ger anvisningar och man tar till sig instruktioner och förfaringssätt. Som en del i säkerhetskulturen ingår också övervakning, utvärdering och utveckling. De säkerhetsprinciper man i arbetsgemenskapen tillsammans kommit överens om definierar det man upplever som viktigt, som man tror på och vill att arbetsgemenskapen ska förbinda sig till.
Säkerhetsarbetet är föremål för både externa och interna anvisningar. Externa anvisningar är lagstiftning, instruktioner och strategier samt uppföljningar som genomförs av olika myndigheter. Ledningen ska känna till i kraft varande regelverk. Utbildningsanordnarens uppgift är att ombesörja och ansvara för att säkerhetsarbetet i skolan är ändamålsenligt organiserat och att det finns reserverade resurser för säkerhetsarbetet. Utbildningsanordnaren är skyldig att övervaka att planerna och instruktionerna för säkerheten i skolan är uppdaterade. Säkerheten och tryggheten i arbets- och lärmiljön utvärderas inom ramen för skolans självutvärdering.
Utbildningsanordnarens roll i planeringen av tryggheten och säkerheten är viktig. Utbildningsanordnaren definierar principerna och förfaringssätten för säkerhetsarbetet. En god planering av säkerhetsarbetet förutsätter kännedom om de lokala förhållandena. Det lönar sig att bekanta sig med andra utbildningsanordnares planer, men det finns faror med att kopiera andras planer. Det bästa resultatet nås då man utreder de lokala särdragen och tillsammans skapar egna förfaringssätt som alla kan förbinda sig till. Att förbinda sig till den gemensamma säkerhetskulturen och att engagera skolsamfundet är en viktig del av säkerhetsarbetet.
Utbildningsanordnaren definierar parternas skyldigheter och ansvarsområden. Alla som verkar i skolan har ett eget ansvar. Elevernas ansvar är att följa givna instruktioner om det sedan är frågan om ordningsregler, instruktioner för arbetssäkerhet eller andra instruktioner som ska följas. Ansvarsområden ska definieras för utbildningsanordnaren, ledaren/rektorn/chefen för verksamhetsstället, lärarna och den övriga personalen och eleverna. Det är viktigt att veta vem som gör vad och vad som ingår i uppgiften. Mer detaljerade krav kan också definieras för de centrala aktörerna i säkerhetsarbetet; till exempel vad varje medlem i personalen ska kunna, vad var och en i ledningen ska kunna, vad personalen inom fastighetsskötseln ska kunna och vad eleverna ska kunna.