Principerna för språkpedagogik och språkutveckling är till exempel autenticitet, utvecklingen av multilitteracitet och mångfalden av texter och olika kulturer. I det här stödmaterialet beskrivs begreppen autenticitet och text. Här finns också information om hur olika teman kan behandlas i undervisningen. Ytterligare information hittar du i publikationen Kieli koulun ytimessä (på finska).
Autenticitet
Inom språkpedagogiken innebär autenticitet det samma som erfarenhetsbaserad. Det som språkbrukaren upplever som äkta, meningsfullt och ändamålsenligt är autentiskt. Att eleverna deltar i valet av texter och bedömningssätt är autenticitet. Internationalisering på hemmaplan, dvs. att öppna sina sinnen för det internationella (i den närmaste omgivningen, den egna kommunen eller virtuellt) främjar autenticiteten.
Text
Begreppet text används i en vid betydelse, vilket innebär att en text innefattar såväl talat som skrivet språk. En text kan uttryckas med hjälp av verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa.
I undervisningen ska man använda sig av
- likheter i språkens struktur (artiklar, prepositioner, verb)
- likheter mellan ord och uttryck (lånord, idiom och så vidare).
Eleverna ska också få vara med och välja innehåll och arbetssätt. Man kan ge tips om sådant som kan intressera eleverna (spel, musik, webbplatser och så vidare).
Teman
Grunderna för läroplanen omfattar ett brett spektrum av teman som ger möjlighet att behandla så gott som vad som helst. Man kan tillsammans med eleverna välja teman som till exempel bilreparation, livet under stenåldern, amatörteater eller något aktuellt tema. Mångsidiga teman ger också möjlighet till differentiering. Vissa elever kan inspireras av ovanligare teman. En del av vokabulären är kanske inte alltid relevant, men eleverna kan uppleva studierna som mera autentiska när man behandlar alldagliga ämnen.
Den enskilda individens framskridande i studierna ska stödas. Eleverna kan ges stödundervisning på förhand innan man börjar med ett nytt tema. Eleverna kan också ges uppgifter enligt sin färdighetsnivå, t.ex.
- öppna muntliga och skriftliga uppgifter (-> Språkportfölj)
- grupparbeten med olika roller (en som söker information, en som sköter tidtabellen osv.)
Man kan också ge uppgifter som eleverna kan göra i egen takt, t.ex.
- intensiv vecka med olika mål
- intressanta tilläggsuppgifter för de snabba