Lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män förbjuder diskriminering på grund av kön, könsidentitet och könsuttryck. I diskrimineringslagen förbjuds diskriminering på grund av ålder, ursprung, medborgarskap, språk, religion, övertygelse, åsikt, politik, fackföreningsverksamhet, funktionshinder, sexuell läggning och andra orsaker som gäller personen. Båda lagarna förpliktar läroanstalterna att aktivt främja jämställdhet och likabehandling samt att ingripa i trakasserier. Utbildningsstyrelsens handbok ”Mukana! Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö toisella asteella”, som kom ut hösten 2019, ger konkreta verktyg för gymnasiets jämställdhets- och likabehandlingsarbete. Utgångspunkten är att identifiera processer som producerar diskriminerande tanke- och verksamhetsmodeller i läroanstaltens verksamhetskultur och samhället i större utsträckning.
Det är viktigt att gymnasiets handledningsplan bildar en enhetlig helhet tillsammans med läroanstaltens jämställdhets- och likabehandlingsplan. Ordnandet av handledning som främjar jämställdhet och likabehandling utgår från en kritisk diskussion där man frågar sig hurdana andrafierande och segregerande, synliga och osynliga strukturer och praxis som ingår i ordnandet av handledning. När man till exempel organiserar samarbetet med arbets- och näringslivet är det viktigt att se till att man inte upprepar andrafierande inlärningserfarenheter och därigenom begränsar de studerandes möjligheter att utvidga sin arbetslivs- och framtidsorientering. Framtidsforskare beskriver karriärplanering som ett pussel där man hela tiden måste planera alternativa verksamhetssätt, förutse nya möjligheter, skapa kontakter och utveckla nya tillämpningar. En framtidsorienterad karriärhandledning minskar inte de studerandes möjligheter utan utvidgar dem.