Med identitet avses människans självbild, uppfattning om sig själv. Kulturell identitet kopplas ofta till känslan av att tillhöra en grupp, som uppför sig på samma sätt och talar samma språk samt vars världsåskådning baserar sig på en gemensam värdegrund, ett gemensamt förflutet och gemensamma traditioner. Den kulturella identiteten är dock aldrig färdig, utan den förändras och utvecklas genom hela livet.
Bara ”tolerans” eller att ”bekanta sig med kulturer” bygger inte en balanserad kulturell identitet. Enligt forskaren Saija Benjamin korrelerar exempelvis en stark etnisk identitet hos en minoritet positivt med högre utbildning och moderata politiska åsikter. Stärkande av den kulturella identiteten kan alltså i bästa fall främja samhällsfreden.
Identitet i åskådningsämnen
Grundskolans undervisning i religion stöder elevens självkännedom och självuppskattning samt utvecklingen av livshanteringsfärdigheter under hela den grundläggande utbildningen. Undervisningen hjälper eleven att forma och bedöma sin identitet, sin livsåskådning och sin världsåskådning. Den stöder också elevens tillväxt till en ansvarsfull medlem av gemenskapen och det demokratiska samhället och en världsmedborgare. (Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014.)
Utgångspunkten för gymnasiets läroplaner i religion är tanken om att identiteten formas genom socialt samspel och utvecklas under hela livet. En individs identitet kan också vara starkt knuten till gruppidentiteten hos en grupp, exempelvis ett religiöst samfund. (Grunderna för gymnasiets läroplan 2019.)
Byggandet av identiteten påverkas exempelvis av
- kön
- ålder
- etnicitet
- nationalitet
- religion eller åskådning.
Livsåskådningskunskapen stöder redan från de första årskurserna i grundskolan elevens välbefinnande, utveckling och lärande genom att erbjuda möjligheter och begreppsmässiga verktyg för att undersöka, strukturera och bygga sin egen åskådningsmässiga identitet tillsammans med andra. (Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014.)
Enligt målen för livsåskådningskunskapen i gymnasiet förstår den studerande delområdena i sin egen identitet och kan definiera individuella och samhälleliga faktorer som påverkar den. Människans identitet och socialitet anses omfatta
- individer i en gemenskap
- det privata och det offentliga
- sociala relationer
- roller och normer
- människans ställning i gemenskapen
- dimensioner av intersektionalitet.