Vägen till framtiden – särskilt den hållbara – är lång och krokig. Vissa av oss har tagit sina första steg in i hållbar utveckling, andra har kommit längre. En del kanske snubblade redan i början av resan, medan andra inte har en aning om var de ens ska börja.
För att ta de första stegen och hitta riktningen har vi samlat några första steg här nedan. Frågorna som presenteras kan användas för konstruktiva samtal i arbetsgemenskapen.
Värdegrundssamtal
- Hur ser jag på framtiden (orosmoment, attityder)?
- Vilka saker kan jag påverka med min verksamhet (vardagen, undervisningen, mitt eget liv)?
- Principerna för trygga rum
Gemensamt mål
- Vilket verksamhetssätt för hållbar utveckling eftersträvar vi tillsammans?
- Vad anser jag att målet betyder – och vad betyder det för mig?
- Hur förbinder vi oss till målet tillsammans?
- Bjud även in barnen, ungdomarna, vårdnadshavarna och andra i samtalet
Utgångsläget
- Hur ser vår vardag och verksamhetskultur ut? I en hurdan miljö arbetar vi?
- Hur syns hållbar utveckling i vårt fostrings- och undervisningsarbete?
- Vem deltar i verksamheten (vårdnadshavare, intressentgrupper)?
- Hurdan hållbar verksamhet har vi redan?
Planering av arbetet
- Vilka möjligheter till handlingar har vi? Vad hindrar eller försvårar det vi gör?
- Vilken tidsplan har vi för att genomföra och följa upp verksamheten? Ska vi utnyttja färdiga program eller ta fram egna?
- Ledarens stöd: Tidsmässiga och ekonomiska resurser, möjligheter att utveckla den egna kompetensen