I skolor och läroanstalter i Finland förhåller man sig av tradition positivt till ny teknik. Även användningen av artificiell intelligens i undervisningen diskuteras aktivt. Skickliga pedagoger hittar lätt intressanta användningsområden i den egna undervisningen och det lönar sig att dela med sig av sina erfarenheter med andra. Inom undervisningen bör man dock beakta de juridiska frågorna i anknytning till användningen av artificiell intelligens, till exempel principerna för upphovsrätt och datasäker användning av AI i undervisningen. Utbildningsanordnaren ansvarar för applikationerna som används och för att de uppfyller kraven i EU:s dataskyddsförordning (GDPR) och den nationella lagstiftningen.
Nya AI-applikationer som producerar text på olika språk innebär till exempel pedagogiskt intressanta möjligheter för bland annat övning i textproduktion och i att bedöma tillförlitligheten hos olika informationskällor. Eftersom det är kännetecknande för AI-applikationer att skapa nya och ofta överraskande kombinationer och komma fram till nya slutsatser, kan de bidra till kreativitet och inspirera till nya sätt att uttrycka sig. De kan även utgöra ett stöd vid undervisning i en flerspråkig grupp, till exempel genom att hjälpa eleverna eller de studerande förstå anvisningar och texter på undervisningsspråket. Applikationerna kan även användas för undervisning i informationssökning, informationshantering och källkritik. De kan utgöra ett stöd för individuellt lärande, till exempel genom att skapa uppgifter med varierande svårighetsgrad.
När applikationerna används i undervisningen ska man särskilt beakta frågor som gäller barnens dataskydd, i enlighet med utbildningsanordnarens anvisningar. För vissa av applikationerna finns en rekommenderad åldersgräns, medan en sådan saknas för vissa nya applikationer. Många applikationer samlar in data om användaren och det innehåll som hen producerar. Uppgifterna kan lagras under en lång tid och användaren känner inte alltid till hur uppgifterna används. Lärarens övervägande och motiveringar kan användas för att göra eleverna eller de studerande uppmärksamma på dataskyddsfrågor och etisk användning av artificiell intelligens.
En fråga som väckt diskussion är användningen av artificiell intelligens för uppgifter där eleven eller den studerande visar sitt kunnande eller vid yrkesprov. När innehåll har skapats med hjälp av AI ska man uppge detta och referera till applikationen på samma sätt som vid användningen av andra källor. Fusk och plagiering är inte någonting nytt inom utbildning och AI-applikationer kan öka intresset för att hitta enkla lösningar i stället för att själv anstränga sig. Eleverna och de studerande tillägnar sig spelreglerna genom att öva. God handledning och tydliga spelregler som man tillsammans kommit överens om underlättar undervisningen och lärandet. Det är viktigt att eleverna och de studerande förstår varför de gemensamma spelreglerna har utarbetats och deras betydelse för lärandet.
Något som lindrar oron för fusk är bland annat det faktum att läraren vanligtvis känner eleven eller den studerande och hens kunskapsnivå. Uppgifter som utförs som en del av mer omfattande prov på kunnande utförs vanligtvis under en längre tid, vilket innebär att det är möjligt att följa upp arbetets framskridande och försäkra sig om att eleven eller den studerande verkligen själv utfört uppgiften. Eleven eller den studerande kan även beskriva hur hen har genomfört uppgiften. Muntliga prov på kunnande i verkliga situationer är tillförlitliga och vid skriftliga yrkesprov kan användning av digitala verktyg förbjudas vid behov.
Skriftliga kunskapsprov har redan sedan länge kontrollerats med digitala program för att upptäcka plagiat och dessa verktyg kan fortsättningsvis användas. Vårt samhälle bygger på inbördes tillit: det är viktigt att uppmuntra barn och unga att vara ärliga genom diskussion och med tydliga regler, i stället för att använda sig av överdriven övervakning.