Etiskt hållbar internationalisering grundar sig åtminstone på
- respekt för mänskliga rättigheter och för naturens värde när det gäller alla deltagare. Vid valet av samarbetspartner och verksamheter är detta en viktig synvinkel. Kan vi delta i en verksamhet som t.ex. inte beaktar köns- och sexuella minoriteters rättigheter? Finns det alls några skäl för att resa med flyg?
- främjande av global rättvisa. Finland är i internationellt perspektiv ett mycket rikt land. Vad är t.ex. en rättvis fördelning av kostnader? Vad är rättvist i skolans måttstock, är verksamheten sådan att alla har lika möjligheter att komma med i verksamheten?
- att språkens och kulturens diversitet ses som en rikedom. Detta gäller val av internationella verksamheter och samarbetspartner, men också egna deltagare. Har läraren i engelska ansvar för internationaliseringen eller deltar alla läroämnen och många olika slags elever i internationaliseringen?
Lösningar som gäller internationalisering kan också utvärderas utgående från om avsikten med dem är att förändra världen eller endast anpassa sig till det nödvändiga. De studerande borde ges färdigheter för framtidens värld, därför verkar inte enbart anpassning vara en bra utgångspunkt. Å andra sådan står förändring av världen lätt i konflikt med det rådande tänkandet som baserar sig på ekonomisk tillväxt, inriktar sig på politiskt tänkande och kräver aktivism. Dessa är utmaningar för skolundervisningen.