UTVECKLINGSPROJEKT INOM INTERNATIONALISERING
Det allmänna målet för utvecklingsprojekten är att utveckla och göra internationaliseringen mångsidigare i läroplansarbetet, undervisningen och lärandet samt i småbarnspedagogiken och i arbetet med planerna för småbarnspedagogiken. Målet är samtidigt att förbättra kvaliteten på och effekten av den internationella verksamheten inom utbildningen och småbarnspedagogiken.
Med understödet stöds projekt vars syfte är att:
-
erbjuda barn och elever jämlika möjligheter att tillägna sig de kunskaper och färdigheter samt den värdegrund som anknyter till ett globalt medborgarskap
-
främja kulturell läskunnighet, det vill säga förmågan att fungera i växelverkan och på ett empatiskt sätt som en del av gemenskaper som präglas av kulturell mångfald
-
mångsidigt utnyttja språkkunskaper som förvärvats i skolan eller på andra sätt som en del av den internationella fostran
-
stärka den mångsidiga kompetensen enligt läroplansgrunderna och planen för grunderna för småbarnspedagogiken.
Understöd kan även beviljas till internationella projekt som främjar särskilt kunnande.
KOORDINERINGSSPROJEKT FÖR INTERNATIONALISERING
Koordineringsprojekt för internationalisering samlar och vidareutvecklar i samarbete med Utbildningsstyrelsen de goda verksamhetssätt som uppkommit i projekt som fått statsunderstöd för internationalisering. Projekten skapar nätverk för utveckling av internationell verksamhet på nationell och regional nivå. Den koordinerande organisationens utvecklingsverksamhet i syfte att stärka internationalisering kan ingå i koordineringsprojektet.
Koordineringsprojekten för internationalisering ska fokusera på följande utvecklingsteman:
-
Stärka kunnandet om begrepp och verksamhetssätt som berör ansvarsfull internationalisering som en del av internationaliseringen och verksamhetskulturen i skolorna. Projektet ska särskilt stödja målen för 4.7 i FN:s handlingsplan Agenda 2030 (se inledningen).
-
Finansiering beviljas projekt vars centrala mål är att i samarbete med Utbildningsstyrelsen utveckla Finlands verksamhet inom Unescos skolnätverk ASPnet och ambassadörsverksamhet samt projekt som stärker samarbetet kring internationell verksamhet inom svenskspråkiga skolor och inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken.
I första hand prioriteras utvecklings- och koordineringsprojekt som
-
tar fram innovativa och kostnadseffektiva sätt som kan utnyttjas mångsidigt för att agera internationellt och globalt
-
skapar en strategi och/eller verksamhetsmodell för internationell verksamhet inom småbarnspedagogik samt förskoleundervisning och grundläggande utbildning för anordnaren eller på lokal nivå, om en sådan inte redan existerar.