Syftet med understödet är att utveckla de digitala lärmiljöerna och de pedagogiska verksamhetssätten inom småbarnspedagogik samt en helhetsmässig, god pedagogisk verksamhet när det gäller barnens och personalens digitala färdigheter och att stödja likvärdigheten på region- och individnivå. Målet är att utveckla lösningar och verksamhetsmodeller som främjar ledning av digitaliseringen, samt stärker barnens och personalens upplevelse av den egna förmågan och motivation att utnyttja digitala möjligheter.
Syftet med understödet är att utveckla de digitala lärmiljöerna inom småbarnspedagogiken och främja och utveckla digital kompetens i enlighet med grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022).
Verksamheten som understöds ska främja eller utveckla en eller flera av följande tyngdpunkter:
- god pedagogisk verksamhet inom småbarnspedagogik i enlighet med kunskapsbeskrivningarna för digital kompetens
- färdigheter att utnyttja digital kompetens i planeringen och förverkligandet av verksamheten på ett sätt som är pedagogiskt motiverat för barnens lärande
- användning av digital teknik och digitala lärmiljöer utgående från forskning och så att de bidrar till målen för den pedagogiska verksamheten, främjar mångsidig kompetens och kompetens enligt lärområde och ger övning i användningen av mångsidiga arbetssätt
- utveckling av lösningar och verksamhetsmodeller som stöder ledning av digitaliseringen, i lokalt eller regionalt samarbete (innefattande anvisningar för och uppfyllandet av kraven enligt lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen, lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och EU:s dataskyddsförordning samt övrig lagstiftning som styr digitaliseringen)
- digitala lärmiljöer och lösningar och interoperabiliteten för de uppgifter som används med beaktande av dataskydd och datasäkerhet
Med understödet främjas användning av digitala verktyg, applikationer och miljöer på ett sätt som är pedagogiskt motiverat. Verksamheten som understöds ska uppmuntra barnen och personalen att själva producera digitalt innehåll.
Barnen och deras vårdnadshavare ska i mån av möjlighet engageras i utvecklingen av lärmiljön och planeringen av verksamheten, i de fall det är ändamålsenligt för att uppnå projektets mål.
Av projekten som finansieras förutsätts försök, verksamhetsmodeller och lösningar som har ett betydande lokalt, regionalt eller nationellt nyhetsvärde. Projekten ska eftersträva resultat och effekter som betydligt förbättrar den sökande organisationens eller nätverkets situation jämfört med utgångsläget. Det är önskvärt att resultaten i mån av möjlighet sprids på både finska och svenska.
Vid bedömningen av ansökningarna beaktas projektets regionala täckning. Ansökningar önskas av olika slags och olika stora anordnare av småbarnspedagogik. Projekten kan också vara samprojekt med flera aktörer.
Om man inom projektet producerar läromedel ska materialet publiceras med en öppen licens i aoe.fi. Understödet kan inte användas för anskaffningen av läromedel.
Utvecklingsverksamheten ska följa de nationella grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022). I projekten ska ingå utvärderings- eller utredningsverksamhet som stöder utvecklingsarbetet. Dessutom kan projekten kopplas till examensarbeten eller annan vetenskaplig forskning.
Författningsgrund:
Statsunderstödslag 688/2001
Lag om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet 1705/2009
Lag om småbarnspedagogik 540/2018