Undervisnings- och kulturministeriet inleder i enlighet med regeringsprogrammet ett utvecklingsprogram för stöd för lärande i gymnasie- och yrkesutbildningen. Utbildningsstyrelsen ansvarar för att starta upp, handleda, följa upp och rapportera om resultaten från utvecklingsverksamheten som finansieras genom statsunderstöd. Målet med utvecklingsprogrammet är att förtydliga och utveckla systemet för stöd för lärande i gymnasie- och yrkesutbildningen.
Med stöd för lärande avses en bred helhet som omfattar personlig tillämpning av studierna, studiehandledning, särskilt stöd / specialundervisning samt den studerandes studiefärdigheter och insatser som stöder välbefinnandet. Den studerande är i fokus inom stöd för lärande och målet med stödet är den studerandes välbefinnande, motivation och flyt i studierna. Här ingår en mer systematisk kartläggning av de studerandes handledning och stödbehov samt att stärka den studerandes välbefinnande och studieförmåga genom pedagogiska stödinsatser och gemensam studerandevård.
Genom att stärka stödet för lärande främjar man tillgängligheten i studierna och jämlikheten för de studerande. Då man identifierar behovet av stöd för lärande och ordnar stödet strävar man efter tidigt ingripande. Utvecklingsinsatserna för stöd för lärande kan även omfatta studerande inom utbildning som handleder för examensutbildning som anordnas av anordnare för gymnasie- eller yrkesutbildning. På så sätt förbättrar man de studerandes förutsättningar att avlägga examen och stärker de studerandes välbefinnande. Det här kommer på sikt att höja utbildnings- och kompetensnivån och trygga tillgången på kunnig arbetskraft. Särskild vikt läggs på utvecklingen av färdigheter för fortsatta studier för de studerande som behöver stöd för sitt lärande.
Stöd för lärande utvecklas som ett mångprofessionellt samarbete tillsammans med hela läroanstalten samt andra aktörer i området. De studerande uppmärksammas som experter på sitt eget välbefinnande och sina behov av stöd. De tas med i planeringen och utvecklingen av stödet för lärande. Målet är att i läroanstalterna utveckla en verksamhetskultur som beaktar de studerandes styrkor och behovet av specialundervisning individuellt.
Utvecklingsprogrammet för stöd för lärande i gymnasie- och yrkesutbildningen har en stark koppling till regeringsperiodens mål att utveckla ett enhetligt system för stöd för lärande från småbarnspedagogiken till andra stadiet. Målet för utvecklingsprogrammet är att styra systemet för stöd för lärande hos anordnarna av gymnasie- och yrkesutbildning i riktning mot lagändringarna. I utvecklingsarbetet kan man använda sig av artificiell intelligens och digitalisering samt tidigare utvecklade digitala verktyg för att bedöma behovet av stöd.
Under programmet kan man genomföra pilotverksamhet för att utveckla rutiner för de studerandes stöd. De rutiner för identifiering, genomförande och utvärdering av behovet av stöd samt det kunnande som skapats under programmet utgör en del av utbildningsanordnarnas permanenta verksamhet i slutet av programmet.