Nyheter

När en krissituation har inträffat: stödmaterial för personer som jobbar med barn, elever och studerande

Aktuellt Samarbete mellan hem och skola Undervisning och handledning Lärmiljö Lärare och pedagogisk personal Säkerhet och trygghet
Ett våldsdåd har ägt rum i Vähäjärven koulu i Birkala. Det rör sig om fruktansvärd händelse: våld kan aldrig accepteras. Eftersom dådet ägde rum i skolan, har skolorna en särskilt viktig roll när det gäller att återställa trygghetskänslan. Ansvaret för utredningen och kommunikationen om utredningen ligger hos polisen.
En ensam pojke sitter på golvet.

Det som inträffat väcker starka känslor även hos vuxna och det finns inte ett svar på alla frågor, men personalen i skolan kan bidra till att återställa trygghetskänslan hos barn och unga.

Det är viktigt att tydligt kommunicera att våld och hot om våld aldrig kan accepteras. 

I den här nyheten har vi samlat material för att stöda barn och unga i en krissituation.

Barnets och den ungas ålder avgörande

Barns och ungas förutsättningar att hantera det som inträffat och i vilken mån de tar del av nyheter om händelsen varierar beroende på deras ålder. När man diskuterar händelsen i skolan är det viktigt att ta hänsyn till barnens och de ungas utvecklingsnivå. Behovet av att prata är individuellt och man ska inte försöka tvinga någon att prata om händelsen. Det är bra att vara lyhörd för situationer då eleverna uttrycker att de vill prata om det som inträffat. 

Barn i skolåldern följer själva med nyheter i olika medier och delar dem med varandra till exempel på sociala medier. Det är det viktigt att se till att barn och unga får sanningsenliga svar på sina frågor. De kan till exempel fråga varför någon utför ett sådant dåd eller om det är tryggt i den egna skolan eller läroanstalten i fortsättningen.

Ju yngre barn det är frågan om, desto viktigare är det att barnen skyddas från detaljerade nyhetsinslag och chockerande bilder. Det är viktigt att behandla det inträffade inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen med beaktande av barnens ålder, i synnerhet om barnen själva för det inträffade på tal eller om personalen lägger märke till sådant i barnens lekar som har en koppling till händelsen. Man kan behandla det inträffade tillsammans med barnen genom att till exempel prata om trygghet och trygghetskänsla eller genom att läsa barnlitteratur med anknytning till ämnet. En känsla av trygghet skapas för barnen genom rutinerna i vardagen och genom lek. I daghemmen och inom familjedagvården är det skäl att se till att barnen inte tar del av information om det som inträffat, och man bör till exempel undvika att diskutera händelsen så att barnen hör.

Att prata om det som inträffat stärker trygghetskänslan

Såväl i skolan som hemma är det den vuxna som fungerar som modell för hur man förhåller sig på ett öppet sätt även till svåra frågor och känslor. Den vuxna stillar barnets sinne genom sitt eget agerande och sin närvaro. Då den vuxna är lugn känner också barnet att hen är trygg. 

En trygg miljö ger möjlighet att bearbeta olika föreställningar, tankar och känslor kring det som hänt. Då man pratar om det som inträffat med barn och unga behöver inte samtalen vara långa och det går bra att återkomma till diskussionen senare. Man kan till exempel diskutera hur barnen och de unga har fått veta om det som hänt, varifrån de har fått information om händelseförloppet och vilka känslor det som inträffat väcker hos dem. Barnens och de ungas trygghetskänsla stärks av att de får ändamålsenliga svar på frågor som bekymrar dem. Det är även viktigt att de känner till skolans förfaringssätt vid hotfulla situationer och kan agera enligt dem.

I krissituationer är samarbetet mellan hemmet och skolan särskilt viktigt. Det är bra att informera hemmen om att det som inträffat kommer att behandlas eller har behandlats i skolan och uppmuntra till att fortsätta diskussionen hemma med barnen och de unga. Det är viktigt att hemmen får information om det stöd som erbjuds eleverna och de studerande i skolan genom till exempel elev- och studerandevården och hur man hemma kan skydda barnen och de unga från det konstanta nyhetsflödet om det inträffade.

Vuxna ska även hjälpa barn och unga hantera innehåll i sociala medier

När ett våldsdåd inträffat sprids information om händelsen snabbt i kanaler i sociala medier som är populära bland barn och unga. Barn och unga följer med rapporteringen om händelsen, delar nyheter och även rykten, obekräftade misstankar och spekulationer.

Det är viktigt att stärka barn och ungas upplevelse av att de också i skolan öppet får tala om innehållen i sociala medier och de känslor som de väcker. Barn och unga kan i första hand ha ett behov av att prata och utbyta tankar och att någon lyssnar. Det är bra att vara medveten om att barn och unga kan ha olika förutsättningar att hantera innehåll som de sett och hört i sociala medier och att förmågan inte nödvändigtvis är beroende av deras ålder.

Vuxna ska berätta sanningsenligt om det som inträffat utgående från fakta. Det är viktigt att barn och unga förstår att det förutom tillförlitliga nyheter även förekommer missvisande och felaktig information i sociala medier.

Samtidigt är det bra att komma ihåg att kanaler i sociala medier även kan erbjuda tröst och stöd. De kan stärka känslan av att man inte är ensam i krisen.

Skolornas sektorsövergripande kompetens

Dagens skola är en sektorsövergripande gemenskap där det finns många olika former av kompetens. Det är bra att i skolorna komma överens om hur det inträffade behandlas i grupperna och klasserna och hur skolans sektorsövergripande kompetens, såsom psykologer och resurser inom skolhälsovården, utnyttjas vid behov.

Stödmaterial: