Den här webbplatsen utgör ett stöd för beredskapen inför kriser vid verksamhetsställen inom småbarnspedagogik, skolor och läroanstalter samt verksamheten i krissituationer och utvärdering och utveckling av verksamheten. I materialet ingår även information om anordnandet av psykosocialt stöd och om personalens uppgifter i akuta kriser. Rektorer, ledare, lärare och övrig personal som arbetar på ett verksamhetsställe inom småbarnspedagogik, en skola eller en läroanstalt kan utnyttja stödmaterialet.

Vid katastrofer och kriser bör man i den mån det är möjligt se till att vardagen fortsätter som normalt, för att stärka tron på att livet fortsätter och hoppet om att man kommer att klara sig ur krisen. En kollektiv kris på ett verksamhetsställe inom småbarnspedagogik, en skola eller en läroanstalt orsakas mest sannolikt av att medlemmarna i gemenskapen ådrar sig fysiska skador eller av att ett barn, en elev, en studerande eller en medlem i personalen avlider. Mindre vanliga orsaker till kriser är stora olyckor och tragedier. En kollektiv kris kan också orsakas av till exempel en pandemi, en situation med flera samtidiga störningar eller situationer där det finns ett hot mot barnens, elevernas eller de studerandes psykiska välbefinnande, till exempel upprepade bombhot.


Updated