Anordnare av småbarnspedagogik och utbildning bör ha allmänna riktlinjer och en beredskapsplan för hur och på vilka sätt de ska agera i situationer med smittsamma sjukdomar, det vill säga hur småbarnspedagogiken och utbildningen samt stöd för lärandet, tjänster och förmåner ska ordnas i allvarliga epidemisituationer. Det är viktigt att anordnare av fostran och utbildning förutser och planerar exempelvis samarbete mellan verksamhetsställen och läroanstalter, och vid behov kommer överens om samarbete med andra anordnare av fostran och utbildning. Det är viktigt att genom anvisningar möjliggöra en så vanlig och bra vardag i fostran och utbildningen som möjligt för barnen, eleverna och de studerande. Om ett verksamhetsställe för småbarnspedagogik utarbetar en årlig verksamhetsplan, kan de planerade åtgärderna skrivas in i planen. När det gäller utbildning skrivs undervisningsarrangemangen och åtgärderna om möjligt in i skolans eller läroanstaltens läsårsplan och elevhälsoplan.
Följande åtgärder är centrala när man ordnar småbarnspedagogik och utbildning i allvarliga situationer med smittsamma sjukdomar.
- beredskap för frånvaro i ledningen och tillräckliga vikariearrangemang, samt exempelvis överföring av kommunikationsansvaret under frånvaro
- skötsel av personalens särskilda uppgifter och ansvar
- beredskap för frånvaro bland personalen
- beredskap för att personal vid behov behöver flyttas till andra uppgifter för att trygga fostran och utbildningen
- utvidgade vikarieresurser, exempelvis med hjälp av studerande inom fostran och utbildning eller personer som tidigare arbetat inom området
- att genomföra de praktiska undervisningsarrangemangen i undantagssituationen och se över läsårsplanen enligt det
- riktlinjer för elevhälsans rutiner hos utbildningsanordnaren, att se över skolans eller läroanstaltens elevhälsoplan (i synnerhet krisplanen och anvisningarna för frånvaro), detta gäller även förskolan
- att trygga stödet för lärandet
- att ta hand om personalens, även ledningens, välbefinnande och ork
- att interagera och kommunicera på ett uppmuntrande och stärkande sätt som bygger upp gemenskapen, samt att stärka tron på framtiden
- tillgång till apparater, anslutningar och material och att säkerställa tillgången
- planering av trygga måltider
- kommunikationen till hemmen samt planering av samarbetet mellan hemmet och skolan, man ska särskilt tänka på informationen till vårdnadshavarna till elever med utländsk bakgrund