Den summativa bedömningen ska genomföras i relation till de mål som ställts upp för läroämnena i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen och som preciserats för varje årskurs i den lokala läroplanen. Bedömningen i slutet av läsåret är en summativ helhetsbedömning av hur eleven presterat under hela läsårets gång. Siffervitsordet eller det verbala omdömet som ges vid slutbedömningen ska beskriva nivån på elevens kunnande i relation till målen för lärokurserna i respektive läroämne och kriterierna för slutbedömningen när den grundläggande utbildningen avslutas. (Kapitlet om bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen 10.2.2020, OPH-281-2020)
Eftersom läsårsbedömningen ska grunda sig på målen, är det nödvändigt att fördela målen enligt årskurs i den lokala läroplanen för att läraren ska kunna genomföra en enhetlig och jämlik bedömning. Anordnaren av grundläggande utbildning ska precisera undervisningens mål och centrala innehåll för årskursen genom att fördela målen årskursvis. Målen för ett läroämne under en årskurs ska bilda en fortlöpande helhet som stöder lärandet och kunnandet och där målen eller innehållen blir mer krävande i takt med att studierna i läroämnet framskrider.