Stödmaterialet innehåller uppgifter som utarbetats av lärare i utgående från mål för undervisningen i samhällslära. I vissa uppgifter bedöms kompetensen endast i fråga om ett mål, i andra ingår flera mål som bedöms.
Uppgifterna i stödmaterialet är mångsidiga. I uppgifterna ingår att undersöka och tolka källor, söka information, utarbeta saktext, utarbeta en begreppskarta, jämföra priser och utföra intervjuer, samt inlevelsefullt skrivande och simulering. Uppgifterna varierar till sin omfattning. En del av uppgifterna är avsedda att genomföras gemensamt med flera läroämnen.
Ett uppgiftspaket består av instruktioner till läraren och eleven samt en modell för hur uppgiften kan bedömas enligt kunskapskraven för läsårsbedömningen i årskurs 6.
Det är viktigt att man under lektionerna också övar på färdigheter i att producera och tolka text, med vilka man visar kunskaper i läroämnet samhällslära. Under varje lektion kan man granska, identifiera och öva på texttyper som är typiska för samhällslära. Därför bör man i bedömningen också fästa uppmärksamhet vid
- ändamålsenlig och korrekt användning av läroämnets begrepp
- användning av texttyper som är kännetecknande för samhällslära
- textens struktur och konsekvens
- det använda språkets tillförlitlighet.
Som en del av materialet har man också sammanställt viktiga begrepp i läroämnet samhällslära och gett tips på hur de kan behandlas under lektionerna. Lärarna kan utnyttja uppgifterna i stödmaterialet i undervisningen, men uppgifterna utgör inte bindande normer och de är inte uttömmande. Syftet med uppgifterna är att fungera som stöd för lärarens egna idéer.
Bedömning i samhällslära
I undervisningen i samhällslära ska man genom bedömning och respons av lärandet handleda och uppmuntra eleverna att agera aktivt och konstruktivt i den egna närmiljön och att tillämpa sina samhällskunskaper och -färdigheter i praktiken. I bedömningen ska läraren beakta olika sätt att arbeta och producera. Uppmärksamhet ska fästas vid hur väl eleven behärskar sina samhällskunskaper och -färdigheter.
Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i samhällslära genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 4–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.
För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i samhällslära. Eleven har uppnått målen i samhällslära för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för läroämnet samhällslära och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i samhällslära och i vitsordet som ska bildas.
Med tanke på studieframgången är det viktigt att eleven har en uppfattning om hur det omgivande samhället fungerar, ser sig själv som en del av medborgarsamhället och är medveten om sitt ansvar och sina möjligheter att påverka.
Siffervitsord ska i regel ges i betyg från och med årskurs 4 i den grundläggande utbildningen. Det är dock möjligt att avvika från detta vid bedömningen av elever vars modersmål är något annat än undervisningsspråket. (Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014, kapitel 6.11.1). Verbalt omdöme kan alltså användas i stället för siffervitsord i årskurs 1–9 i läsårsbetyg och eventuella mellanbetyg för elever med invandrarbakgrund, med undantag för i slutbedömningen. I betygen kan man använda olika skalor för verbalt omdöme. Om verbalt omdöme ges ska det framgå om eleven uppnått målen för läroämnet, det vill säga om elevens prestation är godkänd eller underkänd. I vissa läroämnen är det enligt behov möjligt att bedöma kunnandet hos elever med invandrarbakgrund med verbalt omdöme i ett betyg där siffervitsord i övrigt används i enlighet med utbildningsanordnarens beslut. Om siffervitsord av någon anledning inte är den mest ändamålsenliga lösningen för bedömningen av elevens kunnande, kan man återgå till att använda verbalt omdöme.