Under arbetet gör du innovationer (I1), formger (I2), prövar (I3), dokumenterar och värderar (I4), tillverkar (I5), tar hand om arbetssäkerheten (I6), lär dig företagsamt (I7) samt är medveten och delaktig (I8).
- Du utarbetar en plan för ditt arbete på ett kreativt och uppfinningsrikt sätt och med hjälp av slöjdens begrepp och symboler. Du mäter objektet som du ska skydda. Du funderar på mönstrets form och arbetsordningen. Du bekantar dig också med andras arbeten. (I1, I2)
- Du provar olika sömlösningar, sätt att binda färger och upprepning av tryck. Du övar på kommande arbetsskeden på provmaterial. (I3)
- Under arbetet skriver och ritar du planer, tar bilder samt antecknar vad och hur du gjorde. Du bedömer och reflekterar över dina val, ditt arbete, ditt lärande och slutresultatet i din slöjddagbok. (I4)
- Du tillverkar en högkvalitativ och fungerande, ekologiskt och etiskt hållbar produkt inom den tid som reserverats för arbetet. Du använder arbetsredskap, maskiner och utrustning som behövs för slöjden på ett mångsidigt och ändamålsenligt sätt. (I5)
- Du beaktar säkerheten när du använder elektriska apparater och vassa verktyg samt när du arbetar med färgämnen. Du skyddar dig själv och ser till att ditt arbete inte orsakar fara för andra. (I6)
- Du bekantar dig med produktens hela tillverkningsprocess och förstår vilka arbetsskeden tillverkningen av produkten kräver och hur ditt eget arbete inverkar. (I7)
- Du reflekterar över slöjdens betydelse ur din egen samt samhällets och miljöns perspektiv samt som främjare av välbefinnande och hållbar utveckling i vardagen. (I8) Hur bildas priset på en produkt? Vad lönar det sig att tillverka för hand och varför? I vilket skede av sin livscykel belastar produkten naturen? Hur skapas innovationer?
När produkten är klar har du gjort följande saker:
- Du lade till idébilder från ditt planeringsarbete i en digital anteckningsbok där alla kan se dem. (M1, M4, M6, I1, I4, K4, K5)
- Du ritade och skrev en plan för ditt arbete för hand eller på dator. Du gjorde ett mönster enligt din plan i naturlig storlek. Du skrev ner i vilken ordning ditt arbete skulle monteras ihop. (M2, M4, I1, I2, I4, K1, K2, K5)
- I ditt arbete använde du bomullstyg eller en trikå som du själv färgade och gjorde ett mönster på. Du har gjort fotoscreentryck ensam eller tillsammans med andra. (M3, M5, I3, I5, I6, K1, K3, K6)
- Du sydde ihop delarna i ditt arbete med symaskin och/eller overlockmaskin. (M3, M5, I5, I6, K1, K3, K6)
- Ditt arbete är slutfört. (M2, M7, M8, I5, I7, I8, K7)
- Din arbetsdagbok, som är i digital form, innehåller bilder och en berättelse med hela meningar om hur arbetet framskred vid varje undervisningstillfälle. (M6, I4, K5)
På basis av det ovan nämnda gjorde du en presentation av ditt arbete med hjälp av ett presentationsprogram. Presentationen beskriver ditt kunnande just nu och besvarar följande frågor:
- Vilken var arbetsordningen för tillverkningen av ditt arbete? Ta hjälp av bilder som du tagit av de olika skedena. Presentera den färdiga produkten.
- Vilka material behövde du för ditt arbete? Ange mängden, sammansättningen, skötselanvisningarna och priset. Vad kostade produkten?
- Hur påverkade dokumentationen ditt arbete?
- Berätta om din bästa insikt under arbetet. Vad annat lärde du dig?
- När behövde du beakta arbetssäkerheten?
- Vad lärde du dig i arbetet som du kommer att behöva i arbetslivet?
- Hur beaktade du ekonomiskt och ekologiskt arbete?
Tillgängliga material och tekniker som jag har bekantat mig med under lärandeuppgiften:
- bomullstyg eller -trikå, screenduk, fururibba och andra material som du väljer till ditt arbete
- färger för färgning av och tryckning på tyg samt fotoemulsion
- färgning i vätska, tygtryck, strykning, sömnad med symaskin och overlockmaskin
- sågning, borrning och skruvning
Alternativa material och tekniker som du kan lägga till i ditt arbete:
- stödtyg eller -filt, vadd på metervara, (konst)läder, snören och snedremsa
- fästanordningar, såsom dragkedja, kardborreband, knappar, tryckknappar och snörhål
- schablontryckning och brodering