Det här exemplet förklarar hur målen, slöjdens innehåll och målen för mångsidig kompetens används som hjälp i planeringen, genomförandet och bedömningen av lärandeuppgifter. Uppgiften är bred, och alla möjligheter som den möjliggör är tillåtna. Först är det på sin plats att avgränsa vad som ska skyddas, vilka material, tekniker och arbetsmetoder som är tillgängliga, vad målet är och hur lång tid som ska reserveras för arbetet.

 

Kuvituskuva. Opettaja esittelee erilaisia kankaankuvioinnin tapoja sekä tavoitteita käsityön oppimistehtävälle.
Man börjar med att bekanta sig med den nya lärandeuppgiften som helhet.

 

Lärandeuppgiftens mål är att tillverka en produkt som skyddar någonting. Det valda objektet ska skyddas med ett bomullstyg eller en trikå, som man har gjort ett mönster på (M1). De huvudsakliga teknikerna är maskinsömnad, färgning och tryckning. Som en ny teknik lär man sig tillverka och använda en schablon för screentryck (M3). I undervisningen fokuserar man på att lära ut och stärka ovan nämnda färdigheter. Andra tekniker enligt elevernas egna planer och önskemål (M2, M4) utesluts inte, utan förverkligas inom de ramar som kunnandet, tiden och utrymmena tillåter. Tillverkningen av en skyddande produkt leder eleven till ett problem, där hen planerar produktens form, färger och struktur. Eleven planerar ytans mönster och funderar på genom vilka arbetsskeden den färdiga produkten ska skapas (M2). I arbetet fäster eleven uppmärksamhet vid arbetssäkerheten (M5) och betydelsen av sina val (M7, M8). Under hela arbetet gör hen anteckningar om sina planer, sina försök och sitt arbete. Utifrån dessa sammanställer eleven dokumentation (M6), genom vilken hen presenterar och bedömer hela produkttillverkningsprocessen (M7, M8).

 

Kuvituskuva. Konkreettisen työskentelyn kautta toteutuvat asetetut tavoitteet ja käsityön sisällöt. Kuvassa ommellaan, sahataan, värjätään ja painetaan kangasta sekä pestään käytettyjä työvälineitä.
De uppställda målen och slöjdens innehåll förverkligas genom det konkreta arbetet.