Det finns inte endast en officiell definition av internationalisering i skolan.
Element av internationalisering finns i grunderna för planen för småbarnspedagogik och i läroplanerna och i lagstiftningen om den allmänbildande utbildningen och småbarnspedagogiken.
Statsrådets förordningar om den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen och om småbarnspedagogiken betonar att barnen samt eleverna och de studerandes ska utvecklas till medborgare med humana, etiskt ansvarsfulla och jämlika värden. När det gäller gymnasieutbildningen betonas att de studerande inte ska agera endast i en lokal utan också i en europeisk och global gemenskap. Genom undervisning, fostran och utbildning främjas respekt för livets och människans okränkbara värde, mänskliga rättigheter, naturen och andra människor och den stöder barnens och de ungas utveckling till harmoniska människor med en sund självkänsla. Dessutom ska undervisning och fostran främja en hållbar utveckling och förstärka värderingen av kulturarvet.
I de gällande grunderna för läroplanen och planen för småbarnspedagogik behandlas internationalisering i värdegrunden, i verksamhetskulturen och i beskrivningarna av mångsidig kompetens (i gymnasiet temahelheter). Den mångsidiga kompetensen har byggts upp för att stödja barnens och de ungas utveckling mot en vidsynt identitet som värdesätter kulturell och språklig mångfald och mot en livsstil som har som mål en hållbar framtid och en konstruktiv, aktiv delaktighet i samhället, från det lokala till det globala.
Inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen behandlar läroplansgrunderna för de olika läroämnena internationalisering på olika sätt. Exempelvis inom undervisningen i historia och samhällslära, åskådningsämnen, språkämnen, geografi och konst- och färdighetsämnen uppbyggs kunskaper, färdigheter, värden och kompetens med en central koppling till internationalisering.
De nyaste läroplansgrunderna och grunderna för planen för småbarnspedagogik innehåller element av global fostran. Grunderna har uppgjorts utifrån FM:s utvecklingsmål. I september 2015 avtalade FN:s medlemsländer om ett program för hållbar utveckling, som kallades Agenda 2030. Finland har i likhet med de andra länderna förbundit sig att uppfylla dessa mål också i verksamheten i hemlandet, och skolorna spelar en viktig roll för genomförandet av Agendan. I Agendas mål 4, som gäller utbildning, innehåller undermål 4.7 en kort beskrivning av hållbar utveckling, dvs. av fostran av världsmedborgare. Detta program kan återfinnas i läroplansgrunderna, där de utgör en central norm för internationell verksamhet inom den allmänbildande utbildningen.