-
Får vissa barn påverka vardagen inom småbarnspedagogiken mer än andra? Till exempel kön, personlighetsdrag, hudfärg eller språkkunskap kan utgöra hinder för delaktighet. Granska delaktigheten med tanke på jämställdhet och likabehandling och reflektera över på vilka sätt det är möjligt för alla barn att få sin röst hörd.
-
Det är bra att komma ihåg att det inte är möjligt att utanpå se upplevelsen av delaktighet och att man inte bör anta att alla känner sig delaktiga. För att känna igen delaktighet måste vuxna vara lyhörda gentemot barnen. Det viktigaste med tanke på barnets upplevelse av delaktighet är att barnet upplever att hen får sin röst hörd och kan påverka i den egna barngruppen. Hur kan du observera detta i vardagen inom småbarnspedagogiken?
-
Har barnen fått påverka anskaffningen av material, utrymmena eller andra vardagliga arrangemang? Hur kan man bidra till att barnen får sin röst hörd ännu bättre?
-
Vilken inverkan har barnets språkkunskaper på deltagandet i lekar eller hur barnet får vara med i lekar och hur barnet får sin röst hörd? Hur förverkligas språklig medvetenhet inom den småbarnspedagogiska verksamheten? Barn kan skämmas för att använda sitt eget modersmål. En miljö som är totalt svenskspråkig kan innebära att barn som saknar tillräckliga språkkunskaper utesluts. På vilket sätt stöder man barnens gemensamma lekar? Hur förhåller sig personalen till barnen utgående från deras språkkunskaper? Hur delas barnen in i grupper utgående från deras språkkunskaper?
-
Hur uttrycks och skapas finskhet och finlandssvenskhet i tal, bilder och handlingar? Vem och hurudan är finländaren?
-
Känner barnen sig trygga inom småbarnspedagogiken? Har de möjlighet att uttrycka sin åsikt och dela med sig av känslor, erfarenheter och kunskap utan rädsla för följder? Kan till exempel bruna och svarta barn sätta ord på sina upplevelser i en vit uppväxt- och lärmiljö?
-
De material som används i småbarnspedagogiken är av stor betydelse för barnens upplevelse av delaktighet. Främjar den pedagogik som du tillämpar de värderingar och perspektiv som hör ihop med delaktighet, mångfald och en mångsidig representation? Återspeglar de använda materialen mångfalden hos barnen och deras familjer?
-
Observera barnens aktiviteter: Hur kommer man med i lekarna? Vem bestämmer i lekarna? På vilket sätt kan du som vuxen delta i lekar, så att du möjliggör att barn som sällan får vara med eller får sin röst hörd kan delta och fatta beslut?
-
Vem får utveckla sina färdigheter i företagsamhet och att ta hand om andra? Vem hjälper du utan att hen ber om hjälp?
-
Målet för en inkluderande verksamhetskultur inom småbarnspedagogiken är att främja delaktighet, likabehandling och jämställdhet. Hur syns attityder till exempelvis om funktionsnedsättning, hudfärg, kön och mångfalden av kön i personalens agerande? Kan du identifiera ojämlikheter i interaktionen mellan barnen? Hur ingriper du i dessa? Har varje barn möjlighet att delta i den gemensamma verksamheten utgående från sina egna förutsättningar och färdigheter?
-
På vilket sätt stöds barnets språkutveckling? Hur berikas barnets språkkunskap?
- På vilket sätt beaktas flerspråkighet i den småbarnspedagogiska verksamheten?
Delaktighet
Avsnittet innehåller konkreta tips och frågor att reflektera över. Dessutom presenteras iakttagelser som kommit fram i forskning.
- Barnen kan göras delaktiga i planeringen av verksamheten till exempel med hjälp av bilder. Barnen kan välja olika aktiviteter med hjälp av färdiga bilder för till exempel följande vecka eller rita eller klippa ut bilder på sådant som de vill göra. Se till exempel Folkhälsans mångsidiga bildstödsmaterial
- Samla in respons på verksamheten av barnen genom intervjuer eller till exempel med symboler såsom smileys/tummen upp eller med hjälp av bilder.
- De vuxna bär ansvaret för att vardagen fungerar och att barnen upplever delaktighet och trygghet. Därför ska till exempel inte tysta barn lugna ner högljudda eller vilda situationer genom att bli placerade mellan barn som för oljud.
- Våga tala om hudfärger. Vilken hudfärg har vi? Om det inte finns bruna eller svarta dockor eller man inte talar om hudfärg, vågar barnen inte prata om sin egen hudfärg. Därför är det viktigt att tala om vilka färger vi har. Även vit är en färg.
- Stöd med din kommunikation barn och familjer som håller på att lära sig svenska: använd ansiktsuttryck, gester eller rita det du säger. Prata vid behov långsammare och välj uttryck som är lätta att förstå. Fråga om personen du talar med förstod vad du menade. När det är din tur att lyssna, koncentrera dig på att verkligen lyssna. Prata mindre och håll pauser. Var uppmärksam på din samtalspartner och reagera även på hens gester och ansiktsuttryck. Ställ vid behov preciserande frågor och beskriv hur du uppfattade saken. Var uppmärksam på även små gester och ta fasta på dem.
- Tecken som stöd bidrar till förståelsen av det talade språket och kan med fördel användas parallellt. Barn som saknar ett fungerande sätt att kommunicera eller vars språkutveckling är försenad har nytta av tecken som stöd. Användningen av tecken som stöd stöder språkutvecklingen.
Mera konkreta tips
- Folkhälsans mångsidiga bildstödsmaterial
- Folkhälsan: Tecken som stöd
- Korhonen, Johanna 2014: Kuuma tuoli -draamakasvatus-harjoitus s.36.
- Lastensuojelun keskusliitto: Vammaisen lapsen näkemyksen selvittäminen
- Utbildningsstyrelsen: Språkens rika värld -material
- Seta: Materiaalia varhaiskasvatuksen ammattilaisille
Språk och hur man talar kan inverka på vilket slags deltagande som ses som värdefullt. Barn som aktivt deltar i diskussioner definierar samtidigt vilken slags verksamhet som ses som värdefull. Det finns även barn som deltar i diskussioner, men som inte får vara med och påverka verksamheten. Det finns även barn som deltar i diskussioner i liten utsträckning och inte får vara med och påverka verksamheten. Samtidigt påverkas barnets ställning även av hens sociala relationer med andra barn. Barn som så att säga hör till ”eliten” är barn som får mycket socialt erkännande bland barnen, men som även har en synlig position i förhållandet mellan barnen och de vuxna. I synnerhet tal är ett betydande sätt att påverka relationerna mellan barnen och mellan barn och vuxna.
För att uppleva delaktighet krävs att alla barn har tillgång till kommunikativa metoder genom vilka de kan få kontakt med andra barn. För att känna sig delaktig krävs både språkliga och sociala färdigheter. Forskning har visat att exempelvis barn som talar finska som andraspråk kan ha färre sociala kontakter och möjligheter att påverka den gemensamma verksamheten.
Personalen inom småbarnspedagogik har en viktig roll när det gäller att stöda barnets språkutveckling bland annat med öppna frågor, respons och genom att upprepa uttryck och begrepp. Personalen kan ta initiativ till ordlekar och hitta på flera sätt för barnen att använda språket. Personalen har även en viktig roll när det kommer till att handleda och delta i lekar: vuxnas uppmuntran, stöd och hjälp gör det möjligt för leken att fortsätta och utvecklas även då flerspråkighet medför utmaningar i leken. En språkmedveten personal skapar interaktion i småbarnspedagogiken som gör det möjligt för alla barn att vara delaktiga. Personalen bör inse att strukturering av innehåll, att förklara och skapa aktiviteter som stöder lärandet är en viktig del av barnens språkinlärning och upplevelsen av delaktighet.
Även könet påverkar möjligheterna till delaktighet. Flickor erbjuds ofta lekvärldar som handlar om omsorg, som begränsar barnens delaktighet och aktivitet, medan de redskap som används av pojkar möjliggör mer kreativa och mångsidiga lekar, i vilka de även själva kan skapa lekvärldar. Ibland kan det vara en utmaning för personalen att känna igen barnens initiativ och deras agerande i syfte att påverka verksamheten. I synnerhet pojkar kan ha möjlighet att forma den småbarnspedagogiska verksamheten med sitt eget beteende. Könsnormerna är synliga och påverkar verksamheten inom småbarnspedagogiken både i de vuxnas och i barnens tankemönster.
Könet inverkar även på hur vi ber barnen att hjälpa till i vardagen inom småbarnspedagogiken. Vid observationer som gjordes inom projektet En jämställd småbarnspedagogik noterades att man inom småbarnspedagogiken ofta spontant bad flickorna hjälpa både de vuxna och pojkarna i gruppen. I en svensk undersökning noterades att man ofta tog hjälp av flickor för att lugna ner situationer, till exempel genom sittordning. Utöver att detta tillvägagångssätt stärker existerande normer enligt vilka flickor är tysta och snälla, skapas även olika förväntningar för hur barnen ska bete sig. Varje barn bör oberoende av sitt kön lära sig att vara hjälpsam och ta ansvar för sitt eget agerande.
Inom småbarnspedagogiken ska det finnas kunskap och kompetens om mångfalden av kön, för att man ska kunna stödja varje barns utveckling. Kunskap om mångfalden av kön bör finnas inom småbarnspedagogiken, eftersom barnets könsidentitet börjar utvecklas redan i 2–4 års ålder och barnets kön kan skilja sig från det kön som fastställts för barnet vid födseln. Enligt forskning är upplevelsen av det egna könet lika stark hos ciskönade barn som hos transbarn. En forskning om transunga visade att användningen av ett namn som motsvarade deras kön och som de själva har valt betydligt minskade de negativa effekterna för den ungas hälsa.
Inom småbarnspedagogiken kan man uppmärksamma mångfalden av kön till exempel genom att personalen avvecklar normerna där kläderna eller vad barnen är intresserade av har att göra med vilket kön barnet har. Pojkar kan klä sig i klänning och ickebinära barn kan älska att leka med bilar, utan att detta definierar deras kön. Man kan berätta för barnen om mångfalden av kön utgående från deras ålder, till exempel att ingen annan har rätt att definiera ens kön eller att man kan växa upp till kvinna fast man fötts som pojke.
Inklusion innebär att alla barn har möjlighet att delta i all verksamhet utan att till exempel funktionsnedsättning, kön eller språkkunskap utgör ett hinder. Inom småbarnspedagogiken ska man fästa uppmärksamhet vid att den sociala och fysiska miljön möjliggör delaktighet och samhörighet för alla barn. Till exempel när det gäller barn med funktionsnedsättning är det inte funktionsnedsättningen i sig som utgör ett hinder, utan olika sociala, fördomsbaserade och fysiska begränsningar som de möter i vardagen. Särskilt viktigt för barn med funktionsnedsättning är barnens rätt att föra fram sina egna åsikter och att dessa tas i beaktande. När man vill lyssna på barnen, är det viktigt att vara mottaglig för barnets sätt att kommunicera. Utöver muntlig kommunikation kan barn även uttrycka sig med olika gester, ansiktsuttryck eller handlingar. Ett bra sätt att lyssna till barnen i verksamheten är via leken. Vad lär du dig om du tittar och lyssnar på och följer barnet i leken?
Även barnets bakgrund kan ha inverkan på upplevelsen av delaktighet. Enligt till exempel en rapport som publicerades av Utbildningsstyrelsen år 2020 har romska barns deltagande i småbarnspedagogik gett anledning till oro, eftersom romska barn, i synnerhet flickor, deltar i småbarnspedagogik i mindre utsträckning, har högre frånvarograd och eventuellt även oftare byter boendeort. Här kunde man dock även se en positiv förändring: i och med den obligatoriska förskoleundervisningen har även närvaron inom småbarnspedagogiken ökat. En stor del av föräldrarna hade inte informerats om möjligheten till undervisning i romani i förskoleundervisningen.
Det är även viktigt att titta närmare på relationerna mellan barnen. Barnen förhandlar sinsemellan i hög grad om vem som får vara med, men endast sällan hindras andra barn från att delta med ett direkt förbud eller genom att till exempel fysiskt knuffa undan barnet. I stället används ofta passiva metoder för att utesluta andra; till exempel genom att ignorera ett barn som vill delta i leken. Att barn passivt utesluter andra inträffar även när vuxna är närvarande. Personalen ska kunna identifiera barnens sätt att passivt utesluta andra barn från den gemensamma verksamheten, för att kunna skapa verksamhet som är öppen för alla barn. Personalen ska även ge barnen redskap för att sätta ord på och behandla sina känslor, för att barnen ska kunna förhandla om den gemensamma verksamheten på ett konstruktivt sätt.
Enligt lagen om småbarnspedagogik är syftet med småbarnspedagogiken att säkerställa barnets möjligheter att få delta i och påverka sådana angelägenheter som berör barnet självt. Anordnaren av småbarnspedagogik ska se till att personalen inom småbarnspedagogiken, vårdnadshavarna och barnen ges möjlighet att vara med och utarbeta och utveckla den lokala planen för småbarnspedagogik. Barngruppen och känslan av att ingå i en gemenskap är av central betydelse för barnets lärande och delaktighet. Barnen ska få handledning och stöd i sitt lärande. Förmåga att delta och påverka på ett aktivt och ansvarsfullt sätt lägger grunden för en demokratisk och hållbar framtid. Det förutsätter att individen har förmåga och vilja att delta i den gemensamma verksamheten och litar på sina möjligheter att påverka.
En inkluderande verksamhetskultur ska främja delaktighet, likabehandling och jämställdhet i all verksamhet. Barnens, personalens och vårdnadshavarnas initiativ, åsikter och synpunkter ska värdesättas. Det förutsätter att man medvetet utvecklar arbetssätt och strukturer som främjar delaktighet. Genom delaktighet utvecklar barnen förståelse för gemenskapen, rättigheter, ansvar och konsekvenser av val. Sensitivt bemötande och en känsla av att bli sedd och hörd på ett positivt sätt stärker barnens delaktighet. Delaktigheten stärks genom att barnen och vårdnadshavarna deltar i planeringen, genomförandet och utvärderingen av verksamheten. Varje medlem i personalen är en viktig del av den fostrande gemenskapen.
Personalen ska reflektera över hur attityder i anslutning till exempelvis språk, etnicitet, åskådning, funktionsnedsättning, kön och dess mångfald återspeglas i tal, gester, handlingar och tillvägagångssätt.
Det finns barn i den småbarnspedagogiska verksamheten som pratar både svenska och finska som modersmål. Det är av stor betydelse för dessa tvåspråkiga barns språkliga utveckling och identitetsutveckling att båda språken får stöd och att barnen uppmuntras att använda dem.
Småbarnspedagogisk verksamhet för samiska barn har som särskilt mål att stärka barnens samiska identitet och kunskap om sin kultur och ge barnen möjlighet att tillägna sig samiska traditioner och färdigheter. Samerna är ett urfolk som i enlighet med grundlagen har rätt till sitt eget språk och sin egen kultur.
Småbarnspedagogisk verksamhet för romska barn har som särskilt mål att stärka barnens positiva identitetsutveckling och kännedom om sin historia och kultur samt öka barnens delaktighet i samhället. Utöver det ska barnens språkliga utveckling stödjas i samarbete med barnens vårdnadshavare och den romska gemenskapen. I mån av möjlighet ska man ge barnen möjlighet att använda och tillägna sig romani. Personalen ska i samarbete med vårdnadshavarna främja bevarandet av det romska språk- och kulturarvet.
Målet för småbarnspedagogiken för teckenspråkiga barn är att stödja och stärka barnens språkliga och kulturella identiteter genom att ge dem möjlighet att använda och tillägna sig det finlandssvenska eller finska teckenspråket i samarbete med vårdnadshavarna. Målet är också att förbättra barnens förmåga att komma till rätta i olika språkmiljöer samt stärka teckenförrådet och kunskaperna i det finlandssvenska eller finska teckenspråket.
I den småbarnspedagogiska verksamheten ska barn med ett främmande språk som modersmål och flerspråkiga barn få stöd för att utveckla sina språkkunskaper, sina språkliga och kulturella identiteter och sin självkänsla. Utvecklingen av barnens kunskaper i svenska eller finska ska främjas målinriktat och pedagogiskt och utgående från barnens behov och förutsättningar på alla områden som barnets språkliga kunskaper och färdigheter omfattar.
I mån av möjlighet skapas även tillfällen där barnen kan använda och lära sig sitt eget eller sina egna modersmål. Det egna modersmålet och att lära sig svenska eller finska som andraspråk ligger till grund för barnets funktionella två- och flerspråkighet. Ansvaret för att upprätthålla och utveckla barnets modersmål – ett eller flera – och kultur ligger i första hand hos barnets familj.
- Ahola, Sanna & Pollari, Kirsi 2018: Lapsella on oikeus osallisuuteen – vammaisuudesta riippumatta. Päätösten tueksi. Institutet för hälsa och välfärd.
- Ahonen, Karoliina, Honkanen, Kati, Olli, Johanna, Ronimus, Heli & Seppänen, Merja 2018: Kuuluva lapsi – kohti vammaisen lapsen osallisuutta palveluissa. Päätösten tueksi. Institutet för hälsa och välfärd.
- Fast, Anne A. & Olson, Kristina, R. 2017: Gender Development in Transgender Preschool Children. Child Development 89:2.
- Kiekara, Heli & Ojamäki, Jenniina 2020: Vammaisten lasten osallisuuden lisääminen lastenyksikkö Kielossa. Opinnäytetyö. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
- Koivula, Merja 2021: Kieli ja osallisuus s2-lasten leikissä. Teoksesta: Kieli, leikki ja pelillisyys (toim. Laakso, Nylund, Kautto, Kanto & Tolonen). Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry:n julkaisuja 53, 2021.
- Lundström, Siv, Donner, Patricia & Heikkilä, Mia 2022: Children excluding other children from play through passive resistance by igoring and neglecting. Journal of Early Childhood Education Research. 11 (2).
- Utbildningsstyrelsen: En språkmedveten småbarnspedagogik
- Opetushallitus 2017: Kielitietoinen opetus – kielitietoinen koulu
- Opetushallitus 2020: Romanilapset varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Selvitys vuosilta 2018–2019.
- Pollitt, Amanda M., Ioverno, Salvatore, Russell, Stephen T., Li, Gu, Grossmann, Arnold H. 2019: Predictors and mental health benefits of chosen name use among transgender youth. Youth & Society 53:2.
- Virkki, Päivi 2015: Varhaiskasvatus toimijuuden ja osallisuuden edistäjänä. Doktorsavhandling. Östra-Finlands universitet.
- Vuorisalo, Mari 2013: Lasten kentät ja pääomat: osallistuminen ja eriarvoisuuksien rakentuminen päiväkodissa. Doktorsavhandling. Jyväskylä universitet.
- Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2022