Småbarnsåldern är avgörande för människans språkliga utveckling. Arbetet med barns olika språkliga och kommunikativa uttrycksformer är därför en av hörnstenarna i den småbarnspedagogiska verksamheten och lägger också en grund för barnens läs- och skrivutveckling. Genom att arbeta språkmedvetet och ta tillvara de språk som barnet omges av, skapar man en språkpedagogisk verksamhetskultur som samtidigt stärker dagisspråket.
Utvecklingsprojektet Lyft språken! stödjer implementeringen av planen för småbarnspedagogik i syfte att stärka personalens språkliga medvetenhet och stimulera barnens språkutveckling. En språkmedveten verksamhetskultur och ett språkstödjande arbetssätt har en central roll i grunderna för planen för småbarnspedagogik.
Projektets målgrupp är bildningsdirektörer, chefer för småbarnspedagogik och daghemsföreståndare samt andra i personalen som har en nyckelroll i att arbetet med handlingsplanen ska nå sin fulla potential. Handlingsplanen ska implementeras hos beslutsfattare och personal inom småbarnspedagogiken för att alla ska ha en gemensam långsiktig syn på hur man jobbar med barnets språkliga utveckling.
Syftet med handlingsplanen är att skapa en struktur för att långsiktigt och systematiskt stödja barnens språkutveckling. Handlingsplanen är direkt kopplad till de mål som finns i de nationella styrdokumenten och tanken är att den ska vara ett stöd för att bedriva en verksamhet som ger alla barn möjlighet att bli framgångsrika i sin språkutveckling. Handlingsplanen är ett strategiskt dokument som innehåller riktlinjer för verksamheten och säkrar kvaliteten i anordnarens alla verksamhetsenheter vad gäller barns språk- och kunskapsutveckling.
Projektet inleddes med ett seminarium 4.10.2018. Seminariet blev startskottet för projektet och i samband med det presenterades en modell för en språkstödjande handlingsplan. Under seminariet fick deltagarna ta del av aktuell forskning inom området och tillsammans diskutera hur arbetet går vidare.