Matematik i den grundläggande utbildningen
Undervisningen och lärandet i matematik har som mål att eleverna ska lära sig begrepp och strukturer som är typiska för matematik. Utöver det här ska man också betrakta matematikens betydelse ur olika synvinklar. Dessutom ska eleverna vägledas att använda effektiva studietekniker, arbeta tillsammans och utveckla förmågan till självreglering.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014
Stödmaterial för bedömningen och bedömningskriterierna för slutbedömningen i matematik

Läsårsbedömningen i årskurs 6 i matematik
På den här sidan finns material till stöd för undervisningen och läsårsbedömningen i årskurs 6 i matematik.

Stödmaterial för slutbedömningen
Utbildningsstyrelsen har utarbetat noggrannare kunskapskrav för slutbedömningen i alla läroämnen genom att definiera kunskapskrav för vitsorden 5, 7, 8 och 9. Bedömningskriterierna i läroplansgrunderna är förpliktigande för utbildningsanordnaren och ska som sådana överföras till den lokala läroplanen.

Stödmaterial för slutbedömningen i matematik
På den här sidan finns material till stöd för undervisningen och bedömningen i matematik.

Bedömning av valfria ämnen
Syftet med de valfria ämnena är att fördjupa och bredda elevens kunskaper enligt elevens val. De valfria ämnena är en annan del än de valfria konst- och färdighetsämnena.