Möjligheterna att utveckla studierna i lärokurserna i språk och hur undervisningen i dem ordnas under hela studievägen utreds. Utredningen fokuserar inte på kartläggningen av nuläget, utan tyngdpunkten ligger på ett lösningsfokuserat framtids- och utvecklingsperspektiv.
Utredningen gäller alla språk som undervisas i skolorna, men då det gäller det andra inhemska språket är målet särskilt att betrakta språkundervisningen utifrån lärokursernas synvinkel samt att hitta sätt att utveckla kontinuitet för studier i det andra inhemska språket från gymnasiet och yrkesutbildningen till fortsatta studier och arbetslivet. I fråga om gymnasiet kommer också språkkorgstänkandet att granskas. I utredningen granskas dessutom utbildningsanordnarnas möjligheter att erbjuda och ordna undervisning i språk enligt olika lärokurser, timfördelningsperspektivet och engelskans roll, särskilt i fråga om utbudet och val av A1-språk.
I tillägg utreds vad som lärs ut om svenskan och de svenskspråkiga i Finland i de finskspråkiga läromedlen och skolorna. Syftet med utredningen är att hitta sätt att stärka dessa kunskaper.