På den här sidan har vi sammanställt information om den ekosystemiska modellen för inkluderande småbarnspedagogik. Modellen beskriver hur många samhälleliga och lokala faktorer bidrar till att inkludering förverkligas i småbarnspedagogiken ur varje barns synvinkel. Modellen kan också användas för att granska inkluderingen i förskoleundervisning.

Den ekosystemiska modellen för inkluderande småbarnspedagogik baserar sig på en analys av inkluderingens många dimensioner som gjorts i ett internationellt utvecklingsprojekt och på de inkluderande principer för ordnandet av småbarnspedagogik samt utveckling av verksamhetskulturen och verksamhetssätten som anges i grunderna för planen för småbarnspedagogik.

På den här sidan berättar vi först vilka faktorer som har styrt uppdateringen av modellen åren 2023–2024, och därefter går vi cirkel för cirkel igenom de perspektiv som ingår i modellen. Modellens syfte är att strukturera och å andra sidan även att uppmuntra till diskussion kring inkluderingens olika dimensioner och mål.

För varje avsnitt finns en bild som man hittar via länken i början av avsnittet. De begrepp som finns i bilden av den ekosystemiska modellen för inkluderande småbarnspedagogik är markerade med fet stil.