Utvecklingsprojektet Inclusive Early Childhood Education (IECE) genomfördes åren 2015–2017 under ledning av European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Det gemensamma europeiska målet var att utveckla småbarnspedagogiken till att bli genuint inkluderande, alltså lämpa sig för alla. Utvecklingsprojektets mål var att identifiera och analysera de viktigaste egenskaperna hos en inkluderande småbarnspedagogik som är gemensam för alla barn och sammanställa dem till stöd för den nationella utvecklingen. Som avslutning på utvecklingsprojektet IECE publicerades publikationen Inclusive early childhood education: new insights and tools år 2017, och i denna publikation ingick den ekosystemiska modellen för inkluderande småbarnspedagogiken som grund för planering, genomförande och utvärdering av en inkluderande småbarnspedagogik.
Den europeiska ekosystemiska modellen för inkluderande småbarnspedagogik, som publicerades 2017, strukturerade inkluderingens många dimensioner i enlighet med det ekosystemiska tänkandet. Undervisningsrådet Arja-Sisko Holappa från Utbildningsstyrelsen och Riitta Viitala, universitetslektor i specialpedagogik vid Jyväskylä universitet, ansvarade för översättningen av modellen till finska. Riitta Viitala skrev en artikel om den ekosystemiska modellen för inkluderande småbarnspedagogik i boken Varhaiserityiskasvatus, som publicerades för första gången 2018.
Den ekosystemiska modellen för inkluderande småbarnspedagogik konkretiserar inkluderingens många dimensioner. När vi går från den yttersta cirkeln mot mitten kommer vi allt närmare inkluderingens betydelse för barnet. Modellen hjälper oss att se hur många faktorer i samhället och på lokal nivå måste fungera för att barnet ska få det stöd hen behöver i gruppen. För att ett barn som behöver stöd ska kunna vara delaktigt socialt och i övrigt samt utvecklas och lära sig behövs ett målmedvetet samarbete mellan många aktörer och ett engagemang för inkluderande värderingar. Engagemang är centralt i en inkluderande småbarnspedagogik. Det behövs i det samhälleliga beslutsfattandet, i det sektorsövergripande samarbetet och framför allt i arbetsgemenskapen.
Enligt lagen om småbarnspedagogik (540/2018), som trädde i kraft 2022, är ett mål för småbarnspedagogiken att stödja barnets förutsättningar för lärande samt främja livslångt lärande och utbildningsmässig jämlikhet i enlighet med inkluderande principer. I samband med lagstiftningsreformen förnyades också grunderna för planen för småbarnspedagogik 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik har utarbetats i enlighet med inkluderande principer, och dessa principer tas upp särskilt i avsnitten om värdegrunden, verksamhetskulturen och stödet för barnet.
Utbildningsstyrelsen har förnyat bilden av den ekosystemiska modellen för inkluderande småbarnspedagogik, så att den tydligare än tidigare lyfter fram hur grunderna för planen för småbarnspedagogik styr utvecklingen och genomförandet av en inkluderande småbarnspedagogik på såväl nationell som lokal nivå och vid verksamhetsställena och i barngrupperna. I förnyelsen av modellen har man använt många aktuella undersökningar, utredningar och vetenskapliga artiklar, som tillsammans har gett en helhetsbild av de faktorer som anknyter till inkludering som finns inskrivna i grunderna för planen för småbarnspedagogik. De källor som har använts för den här texten finns i slutet av sidan.