Utbildningsstyrelsen har fastställt grunder för förskoleundervisningens läroplan den 22 december 2014. Här hittar du de ikraftvarande grunderna för förskoleundervisningens läroplan. Grunderna för förskoleundervisningens läroplan finns även till försäljning i tryckt format i Utbildningsstyrelsens nätbokhandel
Grunderna för förskoleundervisningens läroplan
Grunderna för förskoleundervisningens läroplan finns tillgänglig som pdf-dokument. Du kan också bekanta sig med grunderna från tidigare år och de ändringar som har gjorts i grunderna.
Modellblanketter för pedagogisk bedömning och pedagogisk utredning inom förskoleundervisningen
Utbildningsstyrelsen har utarbetat modellblanketter för pedagogisk bedömning och pedagogisk utredning inom förskoleundervisningen utgående från grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014). Blanketterna innehåller alla de uppgifter som grunderna för läroplanen som norm förutsätter. Utöver de punkter som normerna förutsätter innehåller blanketterna några punkter med tilläggsuppgifter. Modellblanketterna har planerats så att de olika fälten förstoras när man skriver i dem.
Anordnarna av förskoleundervisning kan också använda blanketter som de själva utarbetat. Blanketterna ska innehålla alla de uppgifter som förutsätts i grunderna för förskoleundervisningens läroplan. Utbildningsstyrelsens modellblanketter kan användas som underlag för de egna blanketterna.
Pedagogisk utredning
Enligt lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren innan beslut om särskilt stöd fattas ta fram en skriftlig utredning om elevens framsteg i lärandet av de lärare som ansvarar för elevens undervisning och en skriftlig utredning om det intensifierade stöd som eleven fått och om elevens helhetssituation som sammanställts genom yrkesövergripande samarbete med yrkesutbildade personer inom elevvården. Till punkt 4. "Utbildningsanordnarens bedömning av behovet av särskilt stöd" i den pedagogiska utredningen kan fogas ett förslag om innehållet i beslutet om särskilt stöd. För detta ändamål har Utbildningsstyrelsen utarbetat en modell.
Utbildningsstyrelsen har utarbetat modellblanketter för plan för lärande och individuell plan (IP) inom förskoleundervisningen utgående från grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014).
Blanketterna innehåller alla de uppgifter som grunderna för läroplanen som norm förutsätter. Utöver de punkter som normerna förutsätter innehåller blanketterna några punkter med tilläggsuppgifter. Modellblanketterna har planerats så att de olika fälten förstoras när man skriver i dem.
Anordnarna av förskoleundervisning kan också använda blanketter som de själva utarbetat. Blanketterna ska innehålla alla de uppgifter som förutsätts i grunderna för förskoleundervisningens läroplan när det gäller individuella planer. Utbildningsstyrelsens modellblanketter kan användas som underlag för de egna blanketterna.
Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning publicerades 8.2.2021 och de tas i bruk i försöket med tvåårig förskoleundervisning 1.8.2021.
Grunderna baserar sig på Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014). De har till behövliga delar bearbetas så att de lämpar sig för försöket. Grunderna har utarbetats så att verksamheten och undervisningen enligt läroplansgrunderna bildar en naturlig del av barnets lärstig från småbarnspedagogik till grundläggande utbildning.
I grunderna för försöket med den tvååriga förskoleundervisningen fastställs målen för ordnandet av förskoleundervisningen och för undervisningen. I grunderna fäster man uppmärksamhet vid att barnen som deltar i försöket är yngre än tidigare, 5 år gamla. I grunderna för läroplanen för försöket betonas att man i pedagogiken utgår från barnet, leken och ett undersökande arbetssätt samt att man värnar om barnets välbefinnande.
För barnens kunnande fastställs inga mål, utan i den tvååriga förskoleundervisningen får varje barn lära sig i sin egen takt.
I grunderna för försöket betonas kraftigare än tidigare mångsidig kompetens som anknyter till en hållbar livsstil. Även målen för undervisningen som anknyter till barnens multilitteracitet och matematiska kunnande har betonats kraftigare i grunderna.
Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning finns också i eGrunder. Utbildningsstyrelsen uppmuntrar kommunerna och anordnarna av förskoleundervisning som deltar i försöket att publicera de lokala grunderna i eGrunder.