Vid planeringen av användningen av digitala apparater i skolan ska elevens, utbildningsanordnarens och skolpersonalens rättigheter och skyldigheter beaktas i enlighet med grundlagen, lagen om grundläggande utbildning, FN:s konvention om barnets rättigheter och andra författningar. Planerna och reglerna som utarbetas påverkas också av elevens ålder och utvecklingsnivå, till exempel kan reglerna för en elev i årskurs 1 vara annorlunda än för elever i årskurs 9.
Enligt 16 § i grundlagen har alla rätt till avgiftsfri grundläggande utbildning. I 31 § i lagen om grundläggande utbildning föreskrivs att undervisningen samt läroböcker och andra läromedel, arbetsredskap och arbetsmaterial som behövs i undervisningen är avgiftsfria för eleverna. De digitala tjänster, läroböcker och annat läromaterial samt digitala apparater och verktyg som skolan använder i undervisningen ska likaså vara avgiftsfria för eleven.
Enligt 17 § i läropliktslagen är läroböcker och andra läromedel, inklusive digitala apparater, som behövs i undervisningen avgiftsfria för läropliktiga även inom den grundläggande utbildningen för vuxna, gymnasieutbildningen, yrkesutbildningen, utbildningen som handleder för examensutbildning (Hux), utbildning för läropliktiga som avses i lagen om fritt bildningsarbete samt
utbildningen som handleder för arbete och ett självständigt liv (TELMA). Enligt 16 § i läropliktslagen gäller rätten till avgiftsfri utbildning till utgången av det kalenderår under vilket den studerande fyller 20 år. Avgiftsfriheten kan därefter förlängas med högst ett år på de grunder som föreskrivs i lagen.
Syftet med begränsningen av användningen av telefoner och andra mobila enheter i 29 § i lagen om grundläggande utbildning är att stärka elevens rätt till grundläggande utbildning och en trygg inlärningsmiljö samt att förbättra jämlikheten och likabehandlingen av eleverna, eftersom det förekommer variationer mellan olika skolor i fråga om utarbetande av ordningsregler.
Enligt 4 § i lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt ansvarar vårdnadshavarna i första hand för barnens uppfostran. Skolan har sin egen viktiga uppgift inom fostran och undervisning. Enligt 3 § i lagen om grundläggande utbildning ska undervisningen genomföras i samarbete med hemmen. Enligt 14 § i förvaltningslagen förs ett barns talan av hens intressebevakare, vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare. Ett barn har dock rätt att ensam föra sin talan i ärenden som gäller den inkomst eller förmögenhet som barnet råder över. En minderårig som har fyllt femton år och hens vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare har rätt att var för sig föra talan i ett ärende som gäller den minderårigas person eller personliga fördel eller rätt.
En vårdnadshavare till ett barn under 15 år avgör om barnet tar med sig sin telefon eller annan mobil enhet till skolan. Den som fyllt 15 år bestämmer själv om hen tar sin egen telefon eller annan mobil enhet till skolan. Det är också viktigt att både vårdnadshavaren och skolan hör barn under 15 år i frågor som gäller barnet självt. Enligt 12 § i grundlagen har alla, även barn och unga, yttrandefrihet. Yttrandefriheten omfattar rätten att uttrycka, offentliggöra och ta emot information, yttranden och andra meddelanden utan att någon på förhand hindrar detta. Brev- och telefonhemligheten samt hemligheten i fråga om andra förtroliga meddelanden är okränkbar. Hemligheten i fråga om förtroliga meddelanden enligt 10 § i grundlagen gäller privata meddelanden, dvs. meddelanden som sänds till personer eller grupper som inte är offentligt tillgängliga. Privata meddelanden kan skickas i de flesta tjänster som används av barn och unga, såsom WhatsApp, Snapchat, Signal, Instragram, TikTok, Discord och Facebook. Hemligheten i fråga om förtroliga meddelanden gäller förutom skrivna meddelanden även ljud- och bildmeddelanden samt videor. Man får endast läsa, titta på eller lyssna på brev, telefonsamtal och andra förtroliga meddelanden, röstmeddelanden, bilder eller videor om man har en lagstadgad rätt till det eller någon parts samtycke.
Dataskyddsbestämmelserna styr hanteringen av elevernas personuppgifter. Dataskyddsförordningen, dataskyddslagen och informationshanteringslagen förutsätter att behandlingen av personuppgifter planeras på förhand också till exempel när digitala tjänster används i undervisningen, såsom vilka personuppgifter skolan får lägga ut på skolans webbplats, när skolan kan använda molntjänster och vid hurdan användning av personuppgifter vårdnadshavarna måste ge sitt medgivande. Den personuppgiftsansvarige ansvarar för behandlingen av personuppgifterna. Till exempel i grundläggande utbildning som anordnas av kommunen är den personuppgiftsansvarige det organ som ansvarar för administrationen av undervisningsväsendet i kommunen. Vanligtvis är det en nämnd.
Användningen av digitala tjänster och apparater samt verksamhet på internet handlar om att balansera mellan två viktiga principer för barnets rättigheter, delaktighet och skydd. Digitala medier och i synnerhet sociala medier är ett centralt verktyg för barn och unga för att hålla kontakt, få tag på information och delta i social interaktion. Det är viktigt att trygga barnens och ungdomarnas möjligheter att delta på lika villkor oberoende av till exempel funktionsnedsättning eller socioekonomisk ställning. Å andra sidan måste barn och de unga skyddas mot olika problem som digitala tjänster medför samt mot utnyttjande och minimera riskerna i anslutning till dessa. Riksdagens kulturutskott betonar i sitt betänkande att barns och ungdomars hjärnor behöver särskilt skydd. Överdriven användning av digitala apparater formar hjärnan strukturellt och funktionellt, så med begränsningarna som gäller användningen strävar man efter att skydda hjärnans välbefinnande när den utvecklas.
Enligt 10 § i grundlagen och artikel 16 i FN:s konvention om barnets rättigheter får barnets integritet inte kränkas godtyckligt eller olagligt, och barnet får inte utsättas för olagliga angrepp på sin heder och sitt anseende. Enligt artikel 31 i FN:s konvention om barnets rättigheter har barn rätt till vila och fritid, till lek och rekreation anpassad till barnets ålder och rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet. Enligt artikel 19 i konventionen ska barnet skyddas mot alla slags övergrepp även i digitala medier, och enligt artikel 17 ska barnet också skyddas mot material som är till skada för barnets välfärd. Enligt artikel 39 ska barn som utsatts för vanvård få hjälp för att främja rehabilitering, och rehabiliteringen ska äga rum i en miljö som främjar barnets hälsa, självrespekt och värdighet.
Enligt 35 § i lagen om grundläggande utbildning ska en elev utföra sina uppgifter samvetsgrant och uppträda korrekt. Eleven ska uppträda utan att mobba och diskriminera andra samt handla så att hen inte äventyrar andra elevers, skolgemenskapens eller studiemiljöns säkerhet eller hälsa. Dessa skyldigheter gäller även i digitala miljöer.