Säkerhetsmanual för undervisningsväsendet och småbarnspedagogiken
Syftet med säkerhetsmanualen för undervisningsväsendet är att ge dem som ordnar och tillhandahåller småbarnspedagogik, undervisning och utbildning, daghemsföreståndare och rektorer samt dem som äger och underhåller daghemsbyggnader och skolor praktisk vägledning för att planera och organisera säkerheten.
Läs också
- Undervisningsväsendet och coronaviruset
- Författningsgrund
- Elev- och studerandevård och välbefinnande
- Anmälningsskyldigheter och -rättigheter för personalen inom undervisningsväsendet
- Förändringar gällande förebyggande av mobbning och diskriminering samt disciplinära åtgärder som träder i kraft den 1.8.2022
Säkerhetens delområden

Fysisk säkerhet
Fysisk säkerhet förutsätter en trygg och hälsosam omgivning. Trygga byggnader, konstruktioner, möbler och apparater samt en trygg och säker närmiljö är en del av den fysiska säkerheten.

Social säkerhet
Varje människa har ett grundläggande behov att höra till en grupp och vara del av en gemenskap. Social säkerhet omfattar aspekter av delaktighet, deltagande och växelverkan.

Psykisk säkerhet
Barnen, eleverna och studerandena har rätt att växa upp i en psykiskt trygg miljö. Den psykiska uppväxt- och lärmiljön omfattar aspekter som gäller känslan av trygghet eller otrygghet samt kognition.

Pedagogisk säkerhet
Pedagogisk säkerhet omfattar en trygg och säker uppväxt- och lärmiljö, nätverk mellan barn och vuxna och uppmuntrande stöd och handledning.
Ledning av säkerheten

Ledning av säkerheten
Den övergripande säkerheten blir till genom säkerhetesledning på alla områden. På den här sidan presenteras EduSafe-projektets modell för att hantera den övergripande säkerheten samt redogörs närmare för proaktiv verksamhet och hantering av störningssituationer samt för kriskommunikation.

Organisering och ledning av säkerheten inom småbarnspedagogiken
Småbarnspedagogik som ordnas i en trygg och säker miljö bidrar till att skapa en lugn atmosfär som stödjer barnens uppväxt och lärande och samt ökar barnens och de anställdas välbefinnande. På den här sidan hittar du information om särdragen i säkerheten inom småbarnspedagogiken.

Organisering och ledning av säkerheten inom den allmänbildande utbildningen
Ledningen av säkerheten är ett systematiskt arbete som alla i skolan ska delta i. På den här sidan hittar du information om bland annat tryggheten under skolresor, om administrering av läkemedel till barn och om farliga arbeten inom den grundläggande utbildningen.

Organisering och ledning av säkerheten inom yrkesutbildningen
Alla läroanstalter är olika och för att planera säkerhetsarbetet förutsätts alltid kännedom om de lokala omständigheterna. Att leda säkerheten vid en yrkesläroanstalt är i stor mån yrkesövergripande samarbete.

Arbetarskydd och -säkerhet
Anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning är enligt lagen förpliktade att se till säkerheten som berör arbetet och arbetsförhållandena. På sidan redogörs också för särdragen inom yrkesutbildningen i fråga om arbetarskydd och en trygg arbetsmiljö.

Samarbetspartner
Olika instanser inverkar på tryggheten och säkerheten inom småbarnspedagogiken och undervisningsväsendet. För att arbetet för att främja säkerheten inom småbarnspedagogiken och undervisningsväsendet ska vara effektivt förutsätts att man kontinuerligt samverkar och kommunicerar med samarbetsnätverket.
Disciplin och ingripande i osakligt beteende

Disciplinära åtgärder och åtgärder för att trygga säkerheten i den grundläggand…
www.oph.fiEn elev som deltar i grundläggande utbildning har rätt till en trygg studiemiljö, där arbetsro och hinderslösa studier är tryggade. De främsta sätten att påverka arbetsron i skolan är lärarens handledning och respons, samarbete samt gemensamt ansvarstagande och omsorg.

Fysisk begränsning av en elev i den grundläggande utbildningen
www.oph.fiFysisk begränsning av en elev kan endast komma på fråga som en sista åtgärd, om eleven kan utgöra en fara för sig själv, en annan person eller egendom. På den här sidan beskrivs de åtgärder som läraren eller en annan aktör i skolan har rätt att vidta som en sista åtgärd.
Beredskap i småbarnspedagogiken och utbildningen
Fenomen

Cybersäkerhet
Målet för cybersäkerhet är att den digitala och nätverksbaserade verksamhetsmiljön är tillförlitlig. Ett sätt att svara på cybersäkerhetshot och stärka samhällets cybersäkerhet är digital kompetens.

Informationspåverkan
Barn, unga och vuxna möter ofta informationspåverkan i tjänster i sociala medier. Fenomenet kan behandlas i fostran och utbildning i olika läroämnen som en del av multilitteraciteten och den digitala kompetensen.
Planer och dokument

Planer för småbarnspedagogisk verksamhet, undervisning och elev- och studerande…
På sidan hittar du information om planen för småbarnspedagogik, läroplanerna för den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen, om grunderna för yrkesinriktade examina och om planerna för elev- och studerandevård.

Plan för jämställdhet och likabehandling
Syftet med planen för jämställdhet och likabehandling är att främja det arbete som görs för jämställdhet och likanehandling i skolorna och läroanstalterna. Planen för jämställdhet och likabehandling görs upp och uppdateras i samarbete med personalen och eleverna och de studerande.

Planer i anslutning till arbetarskydd, arbetshälsa och en trygg arbetsmiljö
Arbetsgivaren ska utarbeta ett verksamhetsprogram för att främja arbetskyddet och upprätthålla arbetstagarnas arbetsförmåga. Arbetsgivaren ska också ha en skriftlig plan för företagshälsovården samt ett antidrogprogram.

Planer i anslutning till räddningssäkerhet
Syftet med att göra upp en räddningsplan är att på förhand avlägsna faror och planera åtgärder för nödsituationer och olyckor. På sidan hittar du mera information om hur en räddningsplan görs upp.