Milloin käskymuoto on tärkeä ja tarpeellinen?
Esim. Kun haluaa varoittaa tai ei ole muuta mahdollisuutta kuin toimia käskyn mukaan, liikenteessä.
Voi hyvin!
Kappale antaa perustietoa hyvinvoinnin tärkeistä osa-alueista. Luokassa voidaan kerätä lukutekstin kappaleiden ensimmäiset lauseet vaikka luokan seinälle hyvinvointiohjeiksi ja keskustelunaiheiksi. Sanastossa laajennetaan ruokailuun, ihmissuhteisiin ja ajankäyttöön liittyvien sanojen tuntemusta. Oppilaiden kanssa voi valmistaa ja maistella tehtäväkirjan reseptien välipaloja ja näin toteuttaa heidän kanssaan elämyksellistä oppimista.
Kappaleen kielitietoasiana on imperatiivin käyttötilanteet. Harjoituksissa keskitytään yksikön ja monikon toiseen persoonaan, myös puhekielen me-muoto (mennään) otetaan tarkasteluun tavoitteena selventää eroa puhekielen ja yleiskielen välillä.
Oppilaiden kanssa voi tarkastella, millaisissa tilanteissa imperatiivia yleensä käytetään, milloin se on välttämätöntä ja milloin tavoitteena on saada joku tottelemaan mutta ilmaisuna pitää käyttää jotain muuta muotoa tai ainakin lieventää käskymuotoa. Harjoituksissa tutustutaan myös käytössä ihan tavalliseen lohduttamiseen, jota voi ilmaista imperatiivin avulla. Myös siitä voi keskustella, kuinka äänensävy ja ilmeet vaikuttavat käskyn vastaanottamiseen.
Parisanelu
Opettaja heijastaa taululle tai kopioi oppilaille taulukon puolikkaan, oppilaalle A toisen ja oppilaalle B toisen puolikkaan. Oppilaat sanelevat toisilleen, kirjoitetaan sanat vihkoon ja lopuksi parit voivat vielä tarkistaa toistensa tehtävät.
A lukee ja B kirjoittaa: |
B lukee ja A kirjoittaa: |
---|---|
Meidän taloon muutti eilen uusi perhe. Perheessä on kolme lasta. Kaksi heistä on tyttöjä ja yksi on poika. Ensin en halunnut puhua heidän kanssaan. Sitten kaverini meni pyytämään heitä leikkiin. Sen jälkeen olemme leikkineet yhdessä joka päivä.
|
Iltapäivisin koulun jälkeen teen läksyt ja leikin kavereiden kanssa. Syön iltaruoan perheen kanssa kuudelta. Ehdin katsoa television lastenohjelmia vähän aikaa illalla. Nukkumaan menen joka ilta yhdeksältä. |
Sanastoharjoituksia
Selvittäkää miltä seuraavat ruoat näyttävät ja maistuvat. Keskustelkaa, mitkä kuulostavat kiinnostavilta ja mitä ei uskaltaisi maistaa.
- lisää ruokia, jotka ovat suomalaisille tuttuja:
pyttipannu, korppu, perunasalaatti, pullapitko, täytekakku, kotikalja, kinkku, graavilohi, vesirinkeli, savukala, nahkiaiset, puikulaperuna, rönttöset, karjalanpaisti, pannukakku, kaalipata, veriletut, luomuruoka, talkkuna, setsuuri, rapu, mustikkakeitto, mannapuuro, loimusiika, tyrnihyytelö
- hassunkurisia mutta ehkä tuttuja ruokia:
köyhät ritarit, nauravat nakit, prinssinakki, hiekkakakku, korvasienikeitto, teeleipä, omenahyve, ohukkaat, lusikkaleivät, herkkukurkku, hillosipuli, janssonin kiusaus, jäätee, kardemumma, kääretorttu, lasimestarin silli, tuulihatut, korvapuustit, siskonmakkarakeitto, tiikerikakku, unelmatorttu, uunijäätelö
Keskustelkaa ystävä-, kaveri-, toveri- ja tuttava -sanojen käytöstä ja eroista.
Leikki
1. Leikitään, että ollaan torilla. Jokaisella voi olla kori, johon kerätään pöydältä erilaisia torilta ostettavia vihanneksia tai muita ruokia. Ruoat ovat kortteja, joihin on piirretty ruokatavaroita. Jokainen saa vuorollaan ottaa pöydästä kortin ja kertoa muille, mitä osti torilta. Sitten seuraavan piirissä pitää kertoa, mitä edellinen osti ja mitä itse osti. Kolmas piirissä luettelee, mitä edelliset ovat ostaneet ja kertoo sitten, mitä itse ostaa. Peliä pelataan niin kauan, kunnes kukaan pelaajista ei enää muista koko ketjua. Toripöytänä voi käyttää työkirjan kuvaa ruokapöydästä.
2. Tartu kädestä kaikkia niitä, joista tiedät enemmän kuin nimen ja iän. Muodostakaa ketju. Jos luokkaan syntyy useampi ketjunpätkä, kyselkää toisiltanne esim. lempiväriä, tärkeän sukulaisen nimeä…, niin että voitte muodostaa yhden pitkän ketjun. Ketjun toinen pää jää paikoilleen ja toinen lähtee kuljettamaan ketjua liikkuen sokkeloisesti käsien alta, kunnes ketju on ihan sykkyrällä. Älkää irrottako käsiä! Älkää katkaisko ketjua! Sitten paikallaan ollut pää alkaa keriä sykkyrää auki.
Käskymuodon suullista harjoittelua
Mieti parisi kanssa, missä seuraavissa tilanteissa käskymuodon käyttäminen sopii ja johtaa toivottuun lopputulokseen. Yrittäkää muodostaa tilanteisiin sopivia lauseita.
- Haluat kotona katsoa eri televisio-ohjelmaa kuin muu perhe.
- Ehdotat ystävällesi, että menette yhdessä ulos leikkimään.
- Haluat tunnilla lainata kumia.
- Haluatte selvittää koulussa riidan ja tarvitsette opettajan apua siihen.
- Opettaja pyytää luokkaa istumaan pulpetteihin.
- Vanhemmat pyytävät sinua siivoamaan jälkesi.
Ilahduta ystävää!
a) Askartele kortteja, joihin kirjoitat jonkin ystävällisen tervehdyksen. Voit keksiä itse tai valita näistä:
- Kolme sanaa sinulle: ole ystävä minulle!
- Perhonen lentää liihottaa, ystävälle onnea toivottaa.
- Kun pieni lintu lentää sun ikkunasi luo, muista että terveisiä minulta se tuo!
b) Menkää piiriin. Anna yksi kortti vasemmalla puolellasi istuvalle ja toinen oikealla. Anna kolmas kortti oppilaalle, joka istuu sinua vastapäätä.
Aiheeseen sopivaa musiikkia
- Sininen uni (Soi 3-4, WSOY)
- Voitko olla kanssani?, Näin rauhaa rakennamme, Anna anteeksi (Musica 1-2, Warner/Chappell Music Finland Oy)
- Laiskottelulaulu (Musica 1-2, Warner/Chappell Music Finland Oy)
- Anna anteeksi (Musiikin mestarit 1-2, Otava)