Luku 10

Katsotaan kuvaa ja jutellaan ● Dikkaha faraba ta rakkavaha

Katsotaan yhdessä luvun 10 aloituskuvia. Jutellaan kuvista suomeksi tai romaniksi, esimerkiksi 

Minne Seppo, Mila ja Miro ovat menossa? Mitä ikkunassa näkyy?

Mitä urheiluosastolla on?

Luetaan puhekuplat ● Drabavaha rakkibosko bolli

Seppo sanoo: Džaha arre! Onko lause tuttu?

Mitähän Mila haluaa?

Mikä on linnun mielipide ostoksista, kun se laulaa: Tšiȟko tšyöpos!

Kuunnellaan ● Ȟunnaha

Kuunnellaan luvun teksti.

Tunnistatko kuulemastasi tekstistä, mitä lapset haluavat?

Luetaan tekstiä ● Drabavaha tekstos

Tässä luvussa Seppo, Mila ja Miro käyvät ostoksilla. Opitaan kysymään hintaa, ostamaan ja myymään sekä käyttämään rahaa. Tutuiksi tulevat myös numerot 1‒10.

Harjoitellaan ● Treenavaha

Harjoittele ostamista ja maksamista.

Kysy ja vastaa: 
Sar buut dauva molila?Paljonko tämä maksaa?
Dauva molila...Tämä maksaa...
iek euroyhden euron
dui euro…kaksi euroa...
Hinko tuut louvo?Onko sinulla rahaa?
Eija, maan hin triin euro.Joo, minulla on kolme euroa.
Naa, maan naa louvo.Ei, minulla ei ole rahaa.

 

Kerro: 
Douva molila ȟou euro.Se maksaa kuusi euroa.
Douva hin lokko.Se on halpa.
Douva hin kuȟ.Se on kallis.
Eija, maan hin efta euro..Joo, minulla on seitsemän euroa.
Me presavaa dauva.Minä maksan tämän.

 

Kysy ja pyydä: 
So tu kammeha?Mitä sinä haluat?
Me kammaa pierosko bollos.Minä haluan jalkapallon.

 

Tehdään tehtäviä ● Tšeeraha tšeeribi