17. luku
Tällä sivulla
Tunnin aloitus
Sanatesti
Harjoitellaan hevoseen liittyviä sanoja.
Kertaus
Edellisellä tunnilla juteltiin hevosista ja hevosurheilusta. Pohdittiin myös, mikä merkitys hevosilla on ollut ja on edelleen romaneille.
Kielitiedossa jatkettiin obliikvimuotojen käsittelyä, tällä kertaa feminiinisanoissa. Muistutellaan mieliin joitakin feminiinisanojen obliikveja:
Me dikkaa phenja, džuuja, tša ta da.
Me faravaa maȟken, kakkarasken, paparugen.
Kuuntelu
Oppilaat kuuntelevat tehtävän, joka luetaan kaksi kertaa. Sitten oppilaat vastaavat, mikä on heidän kuulemansa mukainen oikea vastaus.
Linkki kuunteluun (tulossa)
Kuuntelutehtävän oikea vastaus on c) siskoaan (phenja).
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa tutut oppilaat, Saaga, Lenita, Mano ja Viljami ovat muiden oppilaiden kanssa luokassa. Viljami on koneella ja Mano laittaa toisen oppilaan kanssa isoa paperia takaseinälle. Lenita selaa kirjaa ja Saaga kirjoittaa. Myös opettaja on paikalla ja juttelee nuorten kanssa.
Kuvaan liittyen voidaan jutella:
a. Millä tunnilla nuoret ovat? Mistä voit päätellä sen?
b. Mitä kirjaa Lenita selaa?
c. Mitä yksi oppilas leikkaa?
d. Millainen on tunnin tunnelma?
17 Kansainvälinen romanipäivä
Luvussa 17 romanikielen tunnilla suunnitellaan tulevan kansainvälisen romanipäivän ohjelmaa koulussa.
Linkki kappaleen kuunteluun (tulossa)
Teksti kuunnellaan yhdessä luettuna tai opettajan tai jonkun oppilaan tai joidenkin oppilaiden lukemana ja käännetään suomeksi yhdessä keskustellen. Luvussa on vain yksi tekstiosuus, joka on hieman tavallista pidempi ja haastavampi. Teksti voidaan jakaa lyhyempiin osiin tarpeen mukaan.
Rakkavaha-kysymyksissä etsitään tekstistä romanikieliset vastaukset kysymyksiin.
a. Fuort vela internationalo romano diives.
b. Aro vantako papros aaȟȟena rakkibi romanengo kulttuuresta, sikjikuune rikkavena džaanibosko freestiba ta sarrako phiriba aro maȟkurno radio.
Jutellaan, miten romanipäivää vietetään omassa koulussa. Miten sitä olisi kiva viettää? Voisivatko oppilaat yhdessä opettajan kanssa tehdä samantapaisen seinälehden kuin luvun 17 luokka? Mitä muuta voisi keksiä siksi päiväksi?
Täydennyssivu
Sivulla 105 on räpin sanat sekä suomeksi että romanikielellä. Kokeilkaapa, onnistuuko sen räppääminen!
Romanien tavoista, kulttuurista ja historiasta
Tehtävä 1
Save stykki vojuvena te aaȟȟen daala romano tšimbake risimen džiljengo naave?
Mitä kappaleita nämä romanikielelle käännetyt laulujen nimet voisivat olla?
Blaato ta parno
(Sininen ja valkoinen)
Amengo themmesko džiili
(Maamme-laulu)
Kamlo Jaakko
(Jaakko-kulta)
Juulako kaȟt hin tšerdo
(Joulupuu on rakennettu)
Praste tu grai
(Juokse sinä humma)
De mange tšerhengo deula
(Anna mulle tähtitaivas)
Jiu tšeerela englos aro tremmos
(Lumi teki enkelin eteiseen)
Tehtävä 2
Kokeilkaa, osaatteko kääntää suosikkikappaleidenne nimiä romanikielelle. Käännösten ei tarvitse olla sanasta sanaan käännettyjä, kunhan ajatus tulee selväksi.
Risaven tumengo pirane stykkengo laave romano tšimbake.
Kääntäkää suosikkikappaleidenne nimiä romanikielelle.
Lisätehtävät
Tulossa
Tunnin aloitus
Sanatesti
Harjoitellaan koulutehtäviin liittyviä sanoja.
Kertaus
Edellisellä tunnilla puhuttiin kansainvälisen romanipäivän vieton valmisteluista. Tällä tunnilla jatketaan aiheesta. Luvussa on myös romanikielinen kevätruno. Suomen romanikielellä ei ole julkaistu juurikaan runoja, mutta laulujen sanoituksia kylläkin.
Lapsille ja koululaisille on kirjoitettu runo- ja lorukirja, Seija Roth: Lokko lamjaha. Kevein askelin, jossa on romanikielisiä runoja ja riimejä. Romanikieli taipuu kauniisti runokieleen.
Kuuntelu
Oppilaat kuuntelevat räpin. Jutellaan, miltä romanikielinen räppi kuulostaa.
Linkki kuunteluun (tulossa)
Luvussa 17 ei ole lisäaineistoa eikä kielitietosivuja. Aukeaman sivuilla 106–107 on luokan tekemä seinälehti. Luvun lopussa on kaikille koulun oppilaille tietoa romanien historiasta, kielestä, kansainvälisestä romanipäivästä ja pieni juttu ravihevosesta. Luetaan jutut yhdessä ja jutellaan niistä.
Romanien tavoista, kulttuurista ja historiasta
Tehtävä 1
Harjoitellaan lauseita yhdistämällä, miten paljon muistetaan romanien historiasta.
Tehtävä 2
Mistä romanikulttuuriin liittyvästä asiasta ‒ historiasta, kielestä, vaatteista, koruista, musiikista, hevosesta ja kiertämisestä tai jostakin muusta – sinä haluaisit kirjoittaa seinälehteen? Kirjoittakaa suomeksi omat lyhyet juttunne valitsemastanne aiheesta. Voitte myös piirtää aiheesta kuvan paperiin. Tehkää papereista seinälehti seinälle (vaikka ei olisi kansainvälinen romanipäivä). Katsokaa niitä yhdessä ja miettikää, mitä osaatte sanoa tai kirjoittaa romanikielellä. Kääntäkää esimerkiksi tärkeimpiä sanoja tai lyhyitä lauseita.
Lisätehtävät
Tulossa