Katsotaan kuvia ja jutellaan ● Dikkaha farabi ta rakkavaha
Katsotaan yhdessä luvun 4 aloituskuvia. Jutellaan kuvista suomeksi tai romaniksi, esimerkiksi:
Miksi Milan on vaikea valita vaatteitaan? Miksi Miron on vaikea löytää vaatteitaan?
Millaisia naamiaisasuja lapsilla on seinällä?
Mitä leluja löydät kuvista?
Missä on Miron toinen sukka?
Luetaan puhekuplat ● Drabavaha rakkibosko bolli
Mitä vaatteita puhekuplissa mainitaan? Mitä muita vaatesanoja tiedät romaniksi?
Kuunnellaan ● Ȟunnaha
Kuunnellaan luvun teksti.
Tunnistatko kuulemastasi jo joitakin vaatesanoja?
Luetaan tekstiä ● Drabavaha tekstos
Luvussa tutustutaan vaatesanastoon, puetaan ja riisutaan. Mila miettii, mitä pukisi päälleen, ja Miro etsii vaatteitaan.
Harjoitellaan ● Treenavaha
| Kysy ja kerro romanikielellä, mitä sinulla on tänään päälläsi: | |
|---|
| So tuut hin praal aka diives? | Mitä sinulla on päälläsi tänään? |
| Aka diives maan hin praal… | Tänään minulla on päälläni... |
| tšoȟȟa | hame |
| ȟolluja | housut |
| t-gaad | t-paita |
| svedros | pusero |
| ȟolvi | sukat |
| nutta | takki |
| staadi. | pipo. |
Toista ja taputa
Yksi sanoo jonkin vaatekappaleen romaniksi. Muut toistavat sanan ja taputtavat samalla sitä kohtaa itsessään, missä vaate on tai olisi.
Tehdään tehtäviä ● Tšeeraha tšeeribi