Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: käydään läpi, miten käytetään sanoja amengo (meidän), tumengo (teidän) ja lengo (heidän).
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa Miri, Eva ja Anna seisovat reput selässä lumisen puun alla. Erno ja Martti kulkevat ohi luistimet kaulassa ja jääkiekkomailat kädessä.
Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Mitä kuvassa näkyy taustalla?
- Kuvassa on myös kaikenlaisia tuttuja eläimiä. Mitä lintuja on lintulaudalla (punatulkkuja)?
- Mikä lintu on maassa (varis)?
- Mistä Kotiainen löytyy?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
Save kriatuuri tu dikkeha aro faraba?
Me dikkaa tširiklen, eekores ta džukles.
Näen lintuja, oravan ja koiran.
Kai tšaave džana?
Tšaave džana aro sportisko felda, aro glaatibosko drom.
Pojat menevät urheilukentälle, luistinradalle.
Luvun 14 teksti
Luvussa 14 Erno, Martti, Miritša, Eva ja Anna juttelevat puun alla. Pojat kyselevät, mihin tytöt ovat menossa ja mitä nämä tekevät illalla. Tekstin lopussa tytöt pelaavat tietokonepeliä.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Pelejä ja leikkejä
Peli-pantomiimi
Pantomiimi on sanaton esitys, jossa esiintyjä tekee jotakin pelkin elein, ilmein ja liikkein.
Oppilaat tekevät pantomiimin, jossa he esittävät eri joukkuepelien pelaamista. Opettaja auttaa tarvittaessa valinnassa ja kertoo esimerkkejä eri peleistä.
Oppilaat valitsevat parin.
He päättävät yhdessä, mitä peliä he esittävät.
Jokin pari valitaan ensimmäiseksi esittäjäksi.
Muut oppilaat arvuuttelevat, mikä peli on kyseessä.
So joon speelavena? Mitä he pelaavat?
Joon speelavena
pierosko bollos | jalkapalloa |
lendibosko bollos | lentopalloa |
foijako bollos | pesäpalloa |
korobako bollos | koripalloa |
pooresko bollos | sulkapalloa |
vastesko bollos | käsipalloa |
paȟosko hockey | jääkiekkoa |
tennis | tennistä |
pingis | pingistä |
džaanibosko maȟȟiinesko speeliba | tietokonepeliä |
Oppilaat voivat sanoa pelin nimen suomeksi, opettaja kertoo sen romanikielellä.