Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: käydään läpi aaȟȟaa-verbin taivutus esimerkiksi harjoituskorteilla.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa Miritša ja hänen lapsuudenystävänsä Henna kirjoittavat toisilleen viestejä.
Luvun 8 teksti
Luvussa 8 Henna kyselee viesteissä Miritšan uudesta kodista, koulusta ja kavereista.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Harjoitus
Opettaja kysyy kysymyksiä suomeksi luvun tekstistä. Oppilaat vastaavat joko suomeksi tai romaniksi. Vastaukseksi riittää yksi tai kaksi sanaa.
Mitä Miritša kertoo siitä, minkälainen paikka Pääskykylä on?
Douva hin besko ta rankano stedos.
Millainen koulu on Miritšan mielestä?
Skoola hin besko ta ok.
Minkälainen opettaja on Miritžan mielestä?
Sikjiboskiiro hin hiles karros.
Mitä Miritša kertoo siitä, minkälainen Eva on?
Eva hin lustikaano.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Suullisia harjoituksia
Genetiivimuotoja
Edellisissä luvuissa on jo opittu kertomaan, että joku tai jokin on mango (minun) ja joku tai jokin on tukko (sinun).
Romanikielen kahdella hän-sanalla on molemmilla omat genetiivimuotonsa.
Jou → lesko
Joi → lako
Opettaja esittelee kuviteltuja oppilaita kertomalla heidän nimensä.
Daari aaȟȟela Tomi. / Daari aaȟȟela Ritva.
Joku oppilaista kertoo, kuka on kuvitellun oppilaan ystävä.
Lesko maal hin Mikko. / Lako maal hin Raija.
Nimistä muodostetaan genetiivimuodot niin, että
tytön nimen perään lisätään -ko: Annako
pojan nimen perään lisätään -sko: Tomisko
Opettaja sanoo vuorotellen kaikkien oppilaiden etunimet ja oppilaat sanovat niiden genetiivimuodot.