Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen tunnin asioita: taivutetaan tuttuja verbejä kaikissa persoonamuodoissa.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa Aleksi ja Nura leikkivät muovisilla pikkueläimillä keittiön pöydällä. Miri ja Anna katselevat seisten vieressä. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Mikä eläin Aleksilla on kädessään?
- Entä Nuralla?
- Missä Kotiainen piilottelee?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
Save kriatuuri aaȟȟena aro faraba?
Aro faraba aaȟȟena ruu, ritš, reevos, ȟoȟȟos, grai, gurni, bakro, baltšo, elefantos ta lejon.
Kuvassa on susi, karhu, kettu, jänis, hevonen, lehmä, lammas, sika, norsu ja leijona.
Save kriatuurenna džiivena aro Finitiko themmengo veȟȟe?
Ruu, ritš, reevos ta ȟoȟȟos džiivena aro Finitiko themmengo veȟȟe.
Susi, karhu, kettu ja jänis asuvat Suomen metsissä.
Luvun 15 teksti
Luvussa 15 tutustutaan lasten leikkien kautta eläinsanastoon.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Harjoitus
Harjoitellaan eläinten nimiä romanikielellä.
Liitteenä täydennystehtävä, joka tulostetaan jokaiselle oppilaalle.