Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: käydään läpi adjektiiveja ja niiden vastakohtia.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa vietetään Miritšan syntymäpäiviä. Juhlapöydän ääreen on kerääntynyt tuttuja lapsia. Synttäriherkut maistuvat kaikille. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Mistä tietää, että kuvassa on juhlat?
- Millainen tunnelma juhlissa on?
- Mitä Tanja tuo pöytään?
- Mikä on sinun herkkukakkusi?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
Savo saaro ȟaaben aaȟȟela apo tafla?
Apo tafla aaȟȟena svetti, piiben, massesko svetti...
Pöydässä on pullia, mehua, lihapullia...
Koonen hin kharde aro bjau?
Doori hin kharde Miritšako phaalen ja maalen.
Juhlaan on kutsuttu Miritšan veljet ja ystävät.
Luvun 20 teksti
Luvussa vietetään Miritšan syntymäpäivää ja kysellään, milloin kenenkin syntymäpäivä on. Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Harjoitus
Tutustutaan kuukausien romanikielisiin nimiin.
Kuukausien nimet romaniksi
Tässä luvussa tutustutaan kuukausien nimiin. Niihin kannattaa tutustua pienissä osissa. Esimerkiksi ensin tutustutaan vuoden kolmeen ensimmäiseen kuukauteen, tammi-, helmi- ja maaliskuuhun. Sen jälkeen ovat vuorossa huhti-, touko- ja kesäkuu, sitten heinä-, elo- ja syyskuu, ja lopuksi vielä loka-, marras- ja joulukuu. Kuukausien nimiä ei ole tarkoitus oppia ulkoa. Niitä käydään läpi myös seuraavilla luokilla.
Tutustutaan kuukausiin ottamalla selvää, mistä sanoista romanikielisten kuukausien nimet muodostuvat.
Tulostetaan kaikille oppilaille omat monisteet.