11. Tšiȟko juula - Hyvää joulua!

Luvun 11 tavoitteet oppilaalle

• olen ystävällinen muita kohtaan ja annan kaikille työrauhan

• olen mukana tunnin keskusteluissa ja kuuntelen muita

• osallistun tunneilla tehtävien tekemiseen

• opin ruokien nimiä

• opin kysymään, onko sinulla ja sanomaan minulla on tai minulla ei ole

 

Tunnin aloitus

Kertaus

Kerrataan edellisen luvun asioita: oppilaat kertovat vuorollaan, mitä he toivovat joululahjaksi.

Esimerkiksi: Me haagavaa nevo ravalos juulako nisjake. Minä toivon uuden repun joululahjaksi.

Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.

 

Aloituskuvan tarkastelu

Kuvassa syödään joulupäivällistä. Pöytään on kertynyt paljon väkeä. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:

- Mitä tuttuja ruokia löytyy pöydästä?

- Millainen tunnelma on?

- Millaisia ilmeitä ihmisillä on?

- Missä Kotiainen luuraa tonttulakki päässään?

 

Dik faraba ta rakka -kysymykset

Savoȟlaaga juulako saaki tu dikkeha aro faraba?

Aro faraba aaȟȟena

juulako ȟaaben jouluruoka
juulako kaȟt joulukuusi
juulako rankjibi  joulukoristeita
juulako nisja  joululahjoja
momuja  kynttilöitä
phussano bokkos

olkipukki

 

Kuvassa on jouluruokaa, joulukuusi, joulukoristeita, joululahjoja, kynttilöitä ja olkipukki.

Save ȟaabeja aaȟȟena apo tafla?

Apo tafla aaȟȟena naaluno merknoske mas, moȟtone ta maaro.

Pöydässä on esimerkiksi kinkkua, laatikoita ja leipää.

 

Luvun 11 teksti

Luvussa 11 koko suku on kerääntynyt joulunviettoon. Joulupöydässä rupatellaan ja nautitaan jouluruuista.

Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.

Liite

Tehtäviä kirjasta

Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.

 

Suullinen harjoitus

Harjoitellaan kertomaan, että minulla on ja minulla ei ole.

Maan hin... Minulla on...

Maan naa... Minulla ei ole...

Jokainen oppilas kertoo vuorollaan kolme asiaa, mitä hänellä on, ja yhden asian, mitä hänellä ei ole.

Esimerkiksi:

Maan hin ravalos, tšiȟko maal ta pheen.

Minulla on reppu, hyvä ystävä ja sisko.

Maan naa džepnos.

Minulla ei ole kännykkää.

 

Pelejä ja leikkejä

Knuutos Nurkka

Nimetään kolme nurkkaa aihepiirien mukaan.

Laitetaan nurkkaan 1 paperi, johon on kirjoitettu juula (joulu).

Laitetaan nurkkaan 2 paperi, johon on kirjoitettu numri (numeroita).

Laitetaan nurkkaan 3 paperi, johon on kirjoitettu naarti (sukulaisia).

Oppilaat seisovat keskellä luokkaa. Opettaja sanoo johonkin aihepiiriin kuuluvan sanan. Oppilaat toistavat sen ja juoksevat oikeaan nurkkaan.

 

Juulako laave  joulusanoja
juulako nis joululahja
piparkaakos   piparkakku
juulako kaȟt joulukuusi
momulis kynttilä
mas kinkku
tontos tonttu
juulako phuuro joulupukki

 

Numri  numeroita
iek yksi
dui kaksi
triin kolme
staar neljä
pangȟ viisi
ȟou kuusi
efta seitsemän
oȟta kahdeksan
enja yhdeksän
deȟ kymmenen

 

Naarti  sukulaisia
maami  mummo
pappus pappa
syska   serkku
biibi täti
pheen sisko
dai äiti
daad isä
phaal veli
kak eno, setä

 

Tšiȟko juula ta baȟtalo nevo bereȟ!

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!