Luku 6

Katsotaan kuvaa ja jutellaan ● Dikkaha faraba ta rakkavaha

Katsotaan yhdessä luvun 6 aloituskuvia. Jutellaan kuvasta suomeksi tai romanikielellä, esimerkiksi:

Millaisia asioita Mila maalaa? Mitä värejä hän käyttää eri asioihin?

Minkä väriset vaatteet Milalla on? 

Entä Miro, mitä asioita Miro piirtää kuvaansa? Minkä värisiä ne ovat?

Luetaan puhekuplat ● Drabavaha rakkibosko bolli 

Mitä värisanoja löydät ensimmäisen kuvan puhekuplista? Onko jokin niistä tuttu jo ennestään?

Mistä väreistä lintu ja harakka keskustelevat toisen kuvan puhekuplissa?

Kuunnellaan ● Ȟunnaha 

Kuunnellaan luvun teksti.

Montako värien nimeä erotit kuulemastasi tekstistä?

Erotitko, miten kysytään, minkä värinen jokin on?

Luetaan tekstiä ● Drabavaha tekstos 

Mila ja Miro ovat luvun aloituskuvissa maalaamassa ja piirtämässä. Mila maalaa kesäkuvaa, Miro piirtää talvikuvaa.

Värien nimet tulevat tutuiksi.

Opitaan myös vuodenaikojen nimet ja monia luontosanoja. 

Harjoitellaan ● Treenavaha

Kysy värejä esimerkiksi vaatteista tai ympäristöstä ja vastaa: 
Savo rangla hin tšoȟȟa?Minkä värinen hame on?
Tšoȟȟa hin…Hame on...
Savo rangla hin tukko ȟolluja?Minkä väriset sinun housusi ovat?
Mango ȟolluja hin…Minun housuni ovat...
Savo rangla hin dauva?Minkä värinen tämä on?
Dauva hin…Tämä on...
Savo rangla hin kouva?Minkä värinen tuo on?
Kouva hin…Tuo on...

 

Voit myös antaa tehtäviä toiselle.

Pyydä jonkin väristä värikynää: 
DeAnna
dželtokeltainen
dželeno...vihreä...
ranglako rannos.värikynä.

 

Pyydä värittämään jollakin värillä: 
Fara daari rangla:Piirrä tähän väri:
loolopunainen
blaatosininen
kaalo...musta...

 

Kysy vuodenaikaa: 
Savo bereȟesko tiija hin kaan:Mikä vuodenaika nyt on:
niijalkesä
ventalvi
vooroskevät
hyösta?syksy?

Tehdään tehtäviä ● Tšeeraha tšeeribi