Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: käydään läpi numerot 1–10.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kaverukset ovat rakentaneet lumilinnan mäelle. Kun lunta on paljon, voi tehdä myös lumiukkoja, hiihtää ja laskea mäkeä. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Mitä Martti tekee?
- Entä Miritša?
- Missä Kotiainen istuskelee?
- Mitä lintuja sillä on ympärillään (punatulkkuja)?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
Save saare vennesko saaki kenti hin tšerde?
Kenti hin tšerde jiivesko ȟlotta ta jiivesko mannos, joon hin ȟiihade ta teeljade bakka.
Kuvassa lapset ovat tehneet lumilinnan ja lumiukon, he ovat hiihtäneet ja laskeneet mäkeä.
Sosta dikkela, te juula vela?
Aro faraba aaȟȟela juulako kaȟt ta jiivesko mannos hin juulako rankjiba vasteha.
Kuvassa on joulukuusi ja lumiukolla on joulukoriste kädessä.
Luvun 10 teksti
Luvussa 10 joulu lähestyy. Kaverukset juttelevat joulusuunnitelmistaan ja joululahjatoiveistaan.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Pelejä ja leikkejä
Gruppi • Ryhmät
Opettaja kirjoittaa viiteen erilliseen tarralappuun sanat:
pangȟ, ȟou, dui, deȟ, oȟta
Seuraavaan viiteen tarralappuun hän kirjoittaa sanat:
syska, maami, daad, phaal, dai
Sitten laput kiinnitetään sikin sokin taululle tai seinälle. Oppilaiden tehtävänä on keksiä kaksi ryhmää, joihin sanat kuuluvat. Oppilaat kiinnittävät laput allekkain omiin ryhmiinsä.
Numeroita: pangȟ, ȟou, dui, deȟ, oȟta
Perheenjäseniä: syska, maami, daad, phaal, dai