Aloitustunti
Tällä sivulla
Kun opetusryhmä saa kirjat, kannattaa käyttää aikaa keskusteluun tulevasta opiskelusta. Ryhmä voi aloittaa katselemalla kirjan etu- ja takakantta ja keskustelemalla esimerkiksi:
a) Millainen mielikuva etukannesta tulee ensi silmäyksellä?
b) Keitä kansikuvassa on?
c) Mitä kansikuvan henkilöt tekevät?
d) Minne he voisivat olla menossa?
e) Onko tilanne tuttu?
f) Mitä takakannen tekstin perusteella voi sanoa kirjasta?
Kirjaa voi selailla ja esimerkiksi
a) miettiä, millaisista asioista kirja kertoo kuvien ja otsikoiden perusteella
b) keskustella, kuinka paljon oppilaat tunnistavat romanikieltä otsikoista
c) miten paljon oppilaat jo osaavat romanikieltä
d) jutella, mitä oppilaat odottavat oppivansa romanikielellä ja -kielestä
e) etsiä kirjasta oppilaita kiinnostavia aiheita
f) keskustella, mikä merkitys romanikielellä on oppilaille
g) keskustella, mistä asioista olisi kiva lukea vielä lisää.
Sisällysluettelossa esitellään kirjan rakenne: 20 lukua, joissa a- ja b-osiot, lukujen lisäaineistot ja kielitieto-osio.
1a Uusi koti 1b Uuteen kotiin 2a Oma huone 2b Huonekalut omaan huoneeseen 3a Siivotaan! 3b Tänään siivotaan asunto! 4a Roskat pois! 4b Roskat kierrätykseen! 5a Työkaluja 5b Kaikenlaisia työkaluja 6a Vaatteita 6b Vaatteet kaappiin 7a Tupaantuliaiset 7b Mitä tarjotaan tupaantuliaisissa? 8a Leivotaan! 8b Tänään leivotaan! 9a Tervetuloa! 9b Tervetuloa koko suku! 10 Hyvää joulua! |
11 Lomajuttuja 12a Välitunnilla 12b Välitunnin tärkeitä asioita 13a Haaveita 13b Arvoja ja haaveita 14a Vuodenajat 14b Minä pidän kaikista vuodenajoista 15a Eläimiä 15b Eläinrakas pikkuveli 16a Isoäiti muistelee 16b Isoäiti muistelee lapsuutta 17 Kansainvälinen romanipäivä 18a Mikä kisa! 18b Kuka voittaa kisan! 19a Asemalla 19b Juna saapuu asemalle 20 Kesäjuttuja
|
1. Mitä eroja a- ja b-osioilla on? Voiko a- ja b-osioiden otsikoita tarkastelemalla verrata niitä jollakin tavalla, vaikka ei ymmärtäisikään kaikkia sanoja? A on suppeampi ja b vaativampi, mutta teema on sama. Miten oppilaat haluaisivat niihin tutustua ‒ haluavatko he opiskella suppeampia osioita, vai ovatko he valmiita seuraamaan myös vaativampaa tekstiä?
2. Huomioidaan lisäaineiston symboli, joka on siivekäs hevonen. Lisäaineistoissa on luvun teemaa tukevaa ja laajentavaa materiaalia.
3. B-osioiden lopussa on täydennyssivu, jossa usein kerrotaan teemasta lisää kuvien avulla.
4. Kiinnitetään huomiota kirjan lopussa oleviin aakkosellisiin sanastoihin, joista saa aina apua, jos jokin sana ei muistu mieleen. On hyvä huomata, että aakkosellisissa sanastoissa ei ole b-sivujen täydennyssivun eikä lisäaineistojen sanoja.
Esittelyaukeamalla esitellään kirjan päähenkilöt – sisarukset Saaga ja Mano sekä heidän ystävänsä Lenita ja Viljami. Kirjassa kerrotaan lisäksi Saagan ja Manon perheestä, Tuula-äidistä, Toivo-isästä, pikkuveljistä Markuksesta ja Mirnosta sekä isovanhemmista. Lisää sukua ja kavereita tavataan perheen elämän monissa tapahtumissa.
a) Etsitään yhdessä oppilaiden kanssa kuvan henkilöt ohjeen mukaan. Kiinnitetään huomiota keskeisiin sukulaissanoihin, kuten äiti, isä, isovanhemmat, täti ja serkku. Voidaan kysyä, tuntevatko oppilaat myös sanat sisko (pheen), veli (phaal) ja setä/eno (kak).
b) Oppilaat voivat vapaasti pohtia, mitä he näkevät kuvassa. Tukena on kysymyksiä, joita voi käyttää ryhmälle joko suomeksi tai romaniksi sen mukaan, miten kieli on tuttu. Opettajan on hyvä nostaa keskeisiä romanikielisiä sanoja esille.
c) Opettaja voi lukea kysymykset romanikielellä, jolloin oppilas kuulee romanikielen ääntämistä. Kun aukeamaa käsitellään, on hyvä keskustella myös siitä, onko oppilailla samantapaisia kuvia omasta suvustaan, esimerkiksi:
Hinko tuut itȟlaaga farabi tukko iego ȟleȟtata? Aro save fanibi doola hin liilo?
Onko sinulla samanlaisia valokuvia omasta suvustasi? Missä tilanteessa sellaisia on otettu?
Tehtävä 1
Oppilaat miettivät, mitkä teemat ovat heille tuttuja romanikielellä. Oppilas voi myös kirjoittaa listan hänelle tutuista teemoista. Oppilaan oma arvio -listan voi myös tulostaa.
Tehtävä 2
Oppilaat pohtivat, miten tuttuja kirjan teemat ja sanasto ovat omassa perheessä.
Jos tehtävä tehdään kotitehtävänä, seuraavalla tunnilla keskustellaan, kuinka paljon vanhemmat tai isovanhemmat tuntevat kirjan elämänpiiriä ja kieltä. Käyttävätkö oppilaat kotona romanikieltä ja jos käyttävät, millaisissa tilanteissa?
Tenkaven ta rannen pinsade romano tšimbako laave.
Miettikää ja kirjoittakaa tuttuja romanikielen sanoja.