Tervehdykset ja kuulumiset romaniksi
Kappaleen aloitussivun kuvan tarkastelu
Tarkastellaan yhdessä kappaleen aloituskuvaa. Keskustellaan kuvasta yhdessä. Opettaja esittää kysymykset suomeksi ja romaniksi, vaikka oppilaat vastaavat aluksi vain suomeksi. Opettaja voi kääntää oppilaiden vastauksia romanikielelle.
Kysymyksiä kuvaan liittyen, esim:
Kai aaȟȟena kenti? – Missä lapset ovat? (aro skoolako hoffos – koulun pihalla)
Pinsavehako tu farabosko kenten? – Tunnistatko joitain kuvan lapsia?
Sosta tu džaaneha, te kenti aaȟȟena aro skoolako hoffos? – Mistä tiedät, että lapset ovat koulun pihalla?
So saaro vojula te tšeerel aro skoolako hoffos? – Mitä kaikkea voi tehdä koulun pihalla?
So vojula te tšeerel aro tumengo skoolako hoffos? – Mitä teidän koulunne pihalla voi tehdä?
Kappaleen tekstin ja puhekuplien läpikäyminen
Luetaan kappaleen teksti, oppilaat toistavat lauseet. Kappale käännetään suomeksi.
Kysymyksiä, esim.
Sar kenti helsavena vauren? – Miten lapset tervehtivät toisiaan?
Sar tu helsaveha tukko maalen romano tšimbaha? – Miten sinä tervehdit ystäviäsi romanikielellä?
Sanaston läpikäyminen
Sanastoa käydään läpi tehtävien ja tunnin leikkien ja pelien avulla tunnin aikana.
Kysymyksiä, esim.
Hinko dauva lau pinsardo tukke? – Onko tämä sana sinulle tuttu?
Koon minsila, so dauva lau hin finitiko tšimbaha? – Kuka muistaa, mikä tämä sana on suomeksi?
Tehtävien tekeminen
Kotitehtävien anto
Osan tehtävistä voi antaa kotitehtäväksi.