2. luku
Tällä sivulla
Tunnin aloitus
Sanatesti
Sanatesti käsittelee tervehdys- ja kohteliaisuussanoja. Sanatestillä harjoitellaan tervehdyssanojen oikeinkirjoitusta. Oppilaita kehotetaan kiinnittämään huomioita kirjoittamiseen, erityisesti kirjaimiin ȟ, š ja ž. Oppilas kirjoittaa vihkoon sanat, jotka opettaja lukee yksi kerrallaan.
Kertaus
Kerrataan edellisen tunnin asioita. Jutellaan, millaisia tervehtimisen tapoja on ja käytetään romanikielisiä tervehdyksiä.
Kukin oppilas vuorollaan tai opettaja antaa tilanteen. Toinen oppilas tulee tilanteeseen ja käyttää sopivaa tervehdys- tai kohteliaisuussanaa, esimerkiksi:
a) tapaat opettajan illalla: Tšihko tamlo! (Hyvää iltaa!)
b) annat lahjan: Aaȟ latšo/i! (Ole hyvä!)
c) tapaat kaverin pihalla: Diives! (Hei!)
d) tönäiset vahingossa toista: Prossiba! (Anteeksi!)
e) lähdet kotiin kaverin luota: Dikkaha! (Nähdään!)
Kuuntelu
Oppilaat kuuntelevat tehtävän, joka luetaan kaksi kertaa. Sitten oppilaat vastaavat suullisesti, mikä on heidän kuulemansa mukainen oikea vastaus. Vastaus voidaan myös kirjoittaa vihkoon.
Linkki kuunteluun (tulossa)
Kuuntelutehtävän oikea vastaus on b) aamu (sarra).
Aloituskuvan tarkastelu
Luvun 2 aloituskuvassa Saaga ja Lenita kävelevät koulusta kotiin. Puhekuplassa on kuva, jossa Saaga kuvailee uutta huonettaan.
Kuvan jutellaan-kysymysten pohjalta voidaan keskustella:
a) Mitä näkyy kuvan taustalla: millaisia taloja kuvassa on?
Kerrostaloja, koulu. Tytöt ovat ehkä tulossa koulusta.
b) Mistä voi päätellä, millainen päivä on?
Minkävärinen taivas on? Onko taivaalla pilviä? Millainen maa on?
c) Entä ketkä ovat etualalla, mitä voi päätellä puhekuplaan piirretystä kuvasta?
Mitä tavaroita on puhekuplassa?
d) Ovatko joidenkin huonekalujen nimet tuttuja romanikielellä?
2a Oma huone
Luvussa 2a puhutaan omasta huoneesta ja sen huonekaluista.
Linkki kappaleen kuunteluun (tulossa)
Teksti kuunnellaan yhdessä luettuna tai opettajan tai jonkun oppilaan tai joidenkin oppilaiden lukemana ja käännetään suomeksi yhdessä keskustellen. Onko huoneessa jotakin tuttua? Onko tällainen huone tavallinen nuoren huone?
Rakkavaha-kysymyksissä etsitään romanikieliset vastaukset kysymyksiin. Poimitaan tekstissä olevat huonekalu- ja värisanat ja kirjoitetaan ne taululle. Jos oppilaat tuntevat muitakin huonekaluja tai värejä, he voivat käydä kirjoittamassa myös ne taululle.
Vastaukset kysymyksiin:
Saaga hin vuondros, tafla, skammin, liinengo hylla, skoopa – ta gulvakiiro.
Gulvakiiro hin dželeno.
Hyyra hin kuȟ!
2b Huonekalut omaan huoneeseen
B-teksti voidaan käsitellä yhdessä tunnilla tai oppilaat voivat lukea sen itsenäisesti tai parin kanssa. Sitä voi käyttää myös kotitehtävänä.
Linkki kappaleen kuunteluun (tulossa)
Puhutun kielen muotoja
Puhutun kielen muotoja -osioon b-tekstin lopussa tutustutaan kaikkien oppilaiden kanssa yhdessä. Millaisia muutoksia sanoihin usein tulee puhekielessä?
Täydennyssivu (s. 21)
Sivu käydään läpi yhdessä. Oppilaat kyselevät pareittain toisiltaan kuvassa olevien huonekalujen värejä:
Savo rangla hin…
jangakiiro (khamjalo)
skoopa (parno)
tafla (loolo)
skammi (blaato)
vuondros (kaalo)
liinengo hylla (dželto)
Voidaan katsella myös luokassa olevia huonekaluja ja niiden värejä sekä kysyä lisäksi:
Savo rangla hin…
taaka
fliiki
vanta
vaali
Harjoituksen voi toteuttaa myös niin, että oppilas etsii värejä luokkahuoneesta, käy koskettamassa vastaavan väristä kohtaa ja sanoo värin nimen.
Oppilaat voivat myös kirjoittaa lapuille, millaisia värejä näkevät luokassa. Laput käännetään nurinpäin, ja jokainen ottaa vuorollaan jonkin lapun, lukee sen ja käy kiinnittämässä sen samanväriseen kohtaan.
Tehtävä 1
Oppilas kirjoittaa joko eri värien nimet tai luokan oppilaiden nimet suurehkoille paperilapuille eri kirjoitustyyleillä ja väreillä, esimerkiksi graffitityylillä. Laput kiinnitetään seinälle.
Ran ranglengo elle sikjikuunengo naave.
Kirjoita värien tai oppilaiden nimet.
Tehtävä 2
Kirjoitetaan tekstiviesti. Tehtävä soveltuu hyvin myös paritehtäväksi, jolloin voi suunnitella yhdessä kysymys- ja vastausviestin.
Ran tekstosko boodos aro minsibosko liin.
Kirjoita tekstiviesti vihkoon.
Ran, savoȟlaaga boodos Saaga bitšila Lenitake, ka joi hin liijas nevo tšeeresko gliisi. So Lenita svaarila?
Kirjoita, millaisen viestin Saaga lähettää Lenitalle, kun hän on saanut uuden kodin avaimet. Mitä Lenita vastaa?
Millaisia viestejä ja vastauksia oppilaat keksivät?
Saagan viesti kertoo mahdollisesti: Kaan hin gliisi! (Nyt on avaimet!)
Lenita vastaa esimerkiksi: Lustikaano! (Kivaa!) Me vaa ta jelpavaa. (Minä tulen ja autan.)
Lisätehtävät
Tulossa
Tunnin aloitus
Sanatesti
Sanatestissä harjoitellaan luvun 2a sanastoa. Opettaja lukee suomenkielisen sanan ja oppilas kirjoittaa sen romanikielellä vihkoon.
Kertaus
Kerrataan edellisen tunnin asioita, huonekaluja ja värejä. Käytetään kuvakortteja huonekaluista.
Kuuntelu
Oppilaat kuuntelevat tehtävän, joka luetaan kaksi kertaa. Sitten oppilaat vastaavat, mikä on heidän kuulemansa mukainen oikea vastaus.
Linkki kuunteluun (tulossa)
Kuuntelutehtävän oikea vastaus on a) pöytä (tafla).
Lisäaineisto
Sivulla esitellään asunnon pohjapiirros. Kuvina on myös eri huoneisiin sopivia esineitä, huonekaluja ja kodinkoneita. Asunnon huoneet, huonekalut ja kodinkoneet on piirretty ylhäältä nähtynä.
a) Keskustellaan, miten asunnon pohjapiirros tehdään. Pohjapiirroksia näkee usein asuntomyynti-ilmoituksissa.
b) Käydään läpi eri huoneet ja niiden nimet. Etsitään, missä kuvien ja sanojen huonekalut sekä kodinkoneet ovat piirroksessa. Ovatko kodinkoneiden nimet tuttuja? Monet niistä ovat uudissanoja.
c) Tehdään sivun harjoitus: kuvaillaan parille jokin asunto. Pyritään käyttämään mahdollisimman paljon romanikielisiä ilmaisuja.
d) Harjoitus voidaan tehdä myös parityönä niin, että molemmat piirtävät itselleen jonkin asunnon pohjapiirroksen ja siihen huonekaluja, mutta eivät näytä piirustusta toisilleen. Kirjaa voi käyttää apuna.
1. Oppilas piirtää itselleen jonkin asunnon pohjapiirroksen ja siihen huonekalut.
2. Sitten oppilas kertoo, millaisen asunnon hän on piirtänyt, ja toinen oppilas piirtää sen kerrotun mukaiseksi.
3. Sen jälkeen oppilas kertoo, mitä huonekaluja hänellä on, ja toinen oppilas piirtää huonekalut piirtämäänsä asuntoon.
4. Lopuksi katsotaan molempien kuvat. Tuliko niistä samanlaisia?
Maan hin dui duituja ta tšyöka. Maan hin…
Minulla on kaksi huonetta ja keittiö. Minulla on…
Kielitieto
Kielitiedossa käsitellään romanikielen säännöllisten verbien taivutusta persoonamuodoissa ja kenellä on -rakennetta.
Tutustutaan säännölliseen taivutukseen rakkavaa-verbissä. Taivutetaan samalla tavalla taipuvat säännölliset verbit verbit helsavaa, ömsavaa, buuruvaa, minsavaa. Ensin vain minä-muoto, sitten sinä- ja hän-muodot. Tutustutaan verbien taivutukseen monikon persoonamuodoissa. Kiinnitetään huomiota kielteisen muodon muodostamiseen.
Tutustutaan koones hin / koones naa (kenellä on / kenellä ei ole) -rakenteeseen. Persoonapronominien muodoista (maan, tuut…) puhutaan lisää obliikvin yhteydessä luvussa 15. Kiinnitetään huomiota siihen, että kielteisessä muodossa ei käytetä olla-verbiä, toisin kuin suomen kielessä: maan hin (minulla on), mutta maan naa (minulla ei ole).
Tehtävä 1
Oppilas kuvittelee, että muuttaa ensimmäiseen uuteen kotiin. Tehtävänä on miettiä, mitkä huonekalut ja kodinkoneet ovat välttämättömiä. Kun saa enemmän rahaa, mitä ostaa seuraavaksi? Entä mitkä eivät ole niin tarpeellisia tai joita voi käyttää muualla? Oppilas kirjoittaa romanikielellä listan järjestyksessä.
Ran, so tu tšinneha aro tukko nevo tšeer. Soske just doola?
Kirjoita, mitä ostat uuteen kotiisi. Miksi juuri ne?
Tehtävä 2
Jos mahdollista, menkää kotitalousluokkaan. Nimetkää siellä kaikki kodinkoneet ja huonekalut.
Džan aro tšeeresko rikkibosko klassos. Phen naave saare tšeeresko maȟȟiinenge ta meblenge.
Käykää kotitalousluokassa. Nimetkää kodinkoneet ja huonekalut romanikielellä.
Lisätehtävät
Tulossa