Leikit, pelit ja askartelut
Taputa! – Klappa!
Opettaja näyttää jonkin numerokortin tai numerosanakortin esim. 4.
Oppilaat taputtavat yhdessä käsiä yhteen 4 kertaa laskien samalla neljään romanikielellä.
Oppilaat toimivat vuorotellen numeroiden näyttäjinä.
Numero ja sana – Numra ta lau
Opettaja kiinnittää sinitarralla numerokortit ja numerosanakortit sekaisin taululle tai seinälle. Yritetään yhdessä löytää parit laittamalla peräkkäin numerokortti ja sen sanakortti.
Etsi numeroparisi – Rood tukko numrako paaros
Opettaja jakaa osalle oppilaita numerokortit ja yhtä monelle oppilaalle numerosanakortit. Oppilaat kulkevat ympäri luokkaa ja yrittävät löytää parinsa eli numeroa vastaavan numerosanakortin.
Kuinka monta? – Sar buut?
tarvitaan: viisi nappia, makaronia tai muuta pikkuesinettä
Opettaja ottaa viisi nappia ja jakaa ne kahteen käteen.
Opettaja laittaa kädet nyrkkiin, oppilas osoittaa kättä, jonka opettaja avaa.
Kuinka monta nappia? – Sar buut kotšuka?
Oppilas vastaa lukumäärän romaniksi.
Opettaja kysyy: Kuinka monta nappia on toisessa kädessäni? – Sar buut kotšuka aaȟȟela aro mango vauro vast?
Joku oppilas vastaa.
Oppilaat toimivat vuorollaan nappien piilottajina.
Leikitään leikki ensin suomeksi. Jonkun ajan kuluttua oppilaat koittavat antaa vastauksen romanikielellä.
Numeronurkka – Numrako knuutos
Opettaja asettaa numerokortteja eri paikkoihin luokassa mahdollisimman kauas toisistaa esim. huoneen nurkkiin. Oppilaat seisovat keskellä huonetta ja opettaja huutaa jonkin esillä olevan numeron, esim. dui. Oppilaat juoksevat nurkkaan, johon on asetettu numero 2.
Opettaja huutaa seuraavan numeron. Kun kaikki numerot on käyty läpi, voivat numeroiden huutajina olla vuorotellen kaikki halukkaat oppilaat.
Numeroliike – Numrako tšaljiba
Oppilaat seisovat.
Opettaja huutaa: iek – oppilaat huutavat: iek ja nostavat yhden käden ylös sormi pystyssä.
Opettaja huutaa: dui - oppilaat huutavat: dui ja nostavat molemmat kädet ylös, kummassakin yksi sormi pystyssä.
Opettaja huutaa: triin – oppilaat huutavat: triin ja napauttavat päälakea oikean käden kolmella sormella.
Opettaja huutaa: staar – oppilaat huutavat: staar ja nostavat kädet vaakatasoon molemmissa käsissä kaksi sormea pystyssä.
Opettaja huutaa: pangȟ – oppilaat huutavat: pangȟ ja lyövät rintakehäänsä kädellä, jossa kaikki sormet harallaan.
Keksikää omat liikkeet lukuihin 6-10.
Toistetaan monta kertaa.
Kuuntele! – Ȟun!
Opettaja pudottaa hitaasti 1-10 esim. nappia kuppiin.
Oppilaat kuuntelevat.
Opettaja kysyy: Sar buut kotšuka aaȟȟela aro skaalos? – Kuinka monta nappia on kupissa?
Vastaus sanotaan romanikielellä. Jos numero ei muistu mieleen, muut auttavat.