Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: kerrataan eläinsanastoa ja numerot 11‒20.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Miri, Eva, Anna, Erno ja Martti istuvat luokkahuoneessa juttelemassa. Jutellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Mitä on kuvattuna seinällä olevassa julisteessa?
- Mitä voit päätellä vuodenajasta lasten piirustusten perusteella?
- Mikä juhlapyhä on tulossa?
- Mitä ikkunasta näkyy?
- Missä Kotiainen on piilossa?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
Savo bereȟesko tiija hin aro faraba?
Aro faraba hin voorosko tiija.
Kuvassa on kevät.
Save beere aaȟȟena aro faraba?
Aro faraba aaȟȟena lendibosko maȟȟiin, panjako beero, fasuna, fäärdy ta kurros.
Kuvassa on lentokone, laiva, juna, auto ja pyörä.
Luvun 16 teksti
Luvussa 16 jutellaan matkustamisesta ja eri kulkuneuvoista.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Kirjoitustehtävä
Harjoitellaan vuodenaikoja, adjektiiveja ja verbejä.
Liitteenä kirjoitustehtävä, joka tulostetaan jokaiselle oppilaalle. Oppilaat voivat käyttää kirjaa ja sen sanastoa apuna.